|
Vinterträningen är igång!
| 2003-12-02 16:24 |
Nu är det slut på november och de riktiga vintermånaderna ligger framför oss med massor av härlig träning. Läs om hur träningskommittén har tänkt sig att vintern 2003/2004 skall se ut och vilka tankar som finns bakom.
Nu i december är det många som börjar sin grundträning inför nästa års säsong, och under hela vintern så kommer det finnas ett gott utbud av varierade träningar och intensitet. Tänk på att det finns en tanke bakom varje träning och att man får ut mest av träningen om man tänker på vad som skall tränas och att man följer det. En god idé är också att ha en egen realistisk målsättning med vinterträningen.
En normal vecka ser ungefär ut enligt följande. Mässan på tisdag med intervaller och fartträning med hög puls. Vi har 4-5 intervallövningar som återkommer ca 3 ggr var under vintern och det är vi i träningskommittén som ansvarar för dessa. Eftersom intervallerna återkommer har man möjlighet att se sin egen utveckling. Tisdag/Onsdag/torsdag är det nattcup - bra tempoträning med karta i terräng. Torsdagar är det distans från Karlslund ca 90 min på stig/väg eller terräng. Fredagar är det som vanligt gympa, bra styrka för hela kroppen. I vinter kör vi sedan distans på söndagar och då oftast från Klockhammar där vi når flera kartor och kan duscha i lugn och ro efteråt. En OL-bana av långsdistanskaraktär med ett kort inslag av OL-teknik erbjuds.
Tanken är att alla skall kunna delta på träningarna, ung som gammal, elit som motionär.
För er som är ansvarig för någon träning under vintern är det följande info som gäller:
Ansvarig torsdagsträning
- Distanslöpning ca 90 min med pannlampa från Karlslund, inklusive uppvärmning.
- Avlöp/genomgång av träning 18.00.
- Underlag i första hand för löparskor, i annat fall skall detta meddelas på hemsidan.
- Det är bra om det finns kartor (kopior räcker) med tänkt löpväg och ett kortare alternativ.
- Passet skall alltid inledas med 10 min lugn löpning där alla kan hänga med (även Guldgängare), som följs av en lätt uppvärmning/tänjning.
Avvikelser från ovanstående punkter skall meddelas på hemsidan i god tid före träningen.
Ansvarig söndagsträning
- Skogs/OL-distans med karta i ca 2 timmar.
- Samling/genomgång kl 10.00.
- En bana av långdistanskaraktär skall finnas för inritning med förkortningsalternativ.
- Teknikslinga (20-30 min lång) med kontroller skall finnas efter en relativt kort löptid. Tänk på att många kan komma dit samtidigt så olika alternativ är en fördel (ex. stjärn-OL eller liknande).
- Om det går är det ett plus om man kan ordna varm dricka någonstans efter vägen…
Hör av dig till träningskommittén om du har frågor! Vi ses på träningarna i vinter!
/Träningskommittén genom Axel
[Tillbaka]
|