Johan G och Emma A hade fått det stora förtroendet att arrangera detta mästerskap och de valde ett upplägg där alla först spelade en serie och därefter gick de fyra bästa direkt till en A-final, nästa fyra till en B-final osv ända ner till en H-final för de som inte hittade strike-fickan så många gånger just denna kväll. Hade man som jag åkt till Skala-hallen med ambitioner att vara med och slåss om guldet fanns det som alla förstår inte något utrymme för en massa misstag i inledningen, eftersom endast fyra av det 33 bowlare starka startfältet skulle göra upp om topplaceringarna. När fyra rutor var spelade i kvalomgången hade jag bara lyckats skrapa ihop futtiga 27 poäng och en plats i A-finalen kändes lika avlägsen som chansen att få se en Skatgök på något av vinterns distanspass. Då plötsligt kom förvandlingen. Som från ingenstans infann sig ett spel som hade gjort Thomas Leandersson avundsjuk. Sju strike på åtta slag innebar att jag trots allt hade lyckats knipa en plats i den åtråvärda A-finalen.
När alla spelat klart kvalomgången och resultaten sammanställts visade det sig att det var Per-Anders ”Pecka” Norman, Patrik ”Putte” Eklund, Weine ”WF” Fredriksson och jag själv som lyckats bäst och vi blev placerade på samma bana för att spela om medaljerna. Resultatmässigt var inte finalen något att skryta med men spänningen var det inget fel på. När nio rutor var spelade hade alla fyra en chans att vinna, dock hade Pecka och undertecknad ett litet försprång vilket skulle visa sig vara avgörande. När sista käglan hade trillat kunde jag konstatera att jag vunnit med en segermarginal på två poäng före Pecka som i sin tur hade sju poäng tillgodo på Putte som blev tre. WF som länge ledde finalserien hade inte riktigt samma avslutning som övriga och slutade på en hedrande fjärde plats.
På en femte plats och segrare i B-finalen kom Per Sjögren som noterade 158 poäng, vilket var det bästa resultatet i finalserierna. Kvällens bästa serie var min kvalserie på 174 poäng. Om man roar sig med att lägga ihop resultatet från de två serierna hade prispallen bestått av samma personer med den skillnaden att Putte blivit tvåa och Pecka trea.
Tack Emma och Johan för ett väl genomfört arrangemang. Nästa udda-KM brukar vara i Hockeyspel. Då blir det säkert en annan resultatlista, väl mött då..
Resultat:
Final Kval
1. Johan H 140 174
2. Pecka 138 150
3. Patrik E 131 165
4. Weine 115 159
5. Per S 158 129
6. Freddo 142 118
7. Johan L 114 139
8. Erik Gr 84 126
9. Oskar Ax 138 109
10. Anders K 113 114
11. Johan G 113 110
12. Mats C 93 115
13. Janne J 93 110
14. Björn 128 105
15. Calle O 122 106
16. Bo M 111 106
17. Carro N 91 107
18. Per Ö 149 102
19. Tommy H 110 91
20. Daniel N 98 102
21. Sara B 82 100
22. Stefan A 126 87
23. Jonas V 116 90
24. Anette H 107 87
25. Emma A 68 84
26. Anette C 105 83
27. Stina Ö 85 71
28. Kerstin 81 70
29. Crilla M 70 81
30. Eleonor 108 56
31. Mattias 85 63
32. Clobbe 80 56
33. Birgitta 68 54
|
| Klicka på bilderna för att se dem i större format
 Bowlingmästare 2003 - Johan Haglund!
 Spännande finalresultat...
|