INLOGGNING

Namn:
Lösenord:
Spara lösenord
 

INNEHÅLL
Adresser
Arrangemang
Elit
Kalltjärn
Kartor
KFUM-pladder
Klubbstuga
Länkar
Månadsprogram
Om KFUM Orientering
Tjejpladdret
Ungdomssidan

INTERNT
Arkivet
Ny medlem? Skaffa login!
Statistik
Styrelse & kommittéer
Ullmax

AKTUELLT
Stugvärdar 2026
Avlysning Skjutfältet
Eventor - Anmälan
KLUBBANMÄLAN (Eventor)
Naturpasset

SPONSORER







 
Danska mästerskapen i orienteringskytte 2003-11-03 19:15 

En stor fördel med att vara anställd av försvarsmakten är att man får fritt deltagande i en hel del suspekta idrottstävlingar. Den gångna helgen har undertecknad varit på öppna danska mästerskapet i den stora idrotten orienteringsskytte förr kallandes fälttävlan.


I god tro att denna gren inte kunde ha några större elitidrottare hade man vissa förhoppningar om att göra storresultat med tanke på den löpform man befinner sig i och inte minst efter att fått låna ett skidskyttegevär från 80-talet och praktiserat med detta hela tre gånger! Förläggningen som vi (jag och 6 andra arbetskamrater) var stationerade på var ett ödslig halvt nedlagd flygflottilj på Tyska gränsen. Tävlingarna pågick i dagarna två med en klassisk tävling på lördagen och en stafett på söndagen.

Den klassiska tävlingen
Glad i hågen hade undertecknad givetvis anmält sig till Men 21 elit i sin första tävling i denna gren. Tävlingen bestod för dagen (i ordningsföljd) av 3,5 km punktorientering följt av 8,9 km fri orientering och avslutningsvis 10 skott liggande, 500m löpning och 10 skott stående. Tävlingen avgjordes som sig bör i Danmark i mestadels kuperade(!) grönområden och bäckraviner. Tävlingsreglerna är att varje mm fel i punkt-OL resulterar i 1 min tillägg och varje missat skott i 2 min tillägg. 10 kontroller på punkt-OL varav 5 i banan och 5 syftkontroller utanför banan. Skjutningen görs på skidskyttemål.

En snabb blick på startlistan gav en större chock innan start, listan innehöll nästan bara namn som Øystein Kristiansen, Thomas Jensen, Fenger Grön, Jerrild mm. Förklaringen var att både danska och norska landslaget i OLskytte var på plats. Norska OLskytte landslaget skiljer sig inte särskilt från orienteringslandslaget... Min iver på topplaceringar stillades något.

Starten gick med punkt-OL själv tyckte jag det gick bra fram till jag insåg att jag hade placerat in en syftkontroll som punkt i banan. (inte lätt att hålla koll..) mao maxtillägg 10 mm, därefter var det dags för min starka gren, den vanliga orienteringen som gick hyffsat bra med några småbommar. In på skutbanan med en alldeles för hög puls. Lägger mig ner snabbt skjuter, BOM; BOM. Hjärnan säger: Stopp och belägg! Skärpningen. Två djupa andetag och sedan tre träff, magasinsbyte och rakt därefter 5 träffar. (Lyckorus). Ut på terrängbanan springer 500 m och därefter stående skjutning med 6 bommar på 10 skott...
Resultatet blir sammanlagt inte så katastrofalt 38 av 49 startande (I min först tävling), vann gjorde Thomas Jensen (Världsmästare i budkavle OL).

Stafetten
Mitt resultat räcker faktiskt till en start I K3 IF första lag (inte illa..) Lagledaren bestämmer att jag skall springa första sträckan. Stafetten är lite annorlunda först 3 km OL därefter 5 skott liggande med straffrunda för varje bom, 3 km OL igen och därefter 5 skott stående och spurt in i mål. Starten går med ett okristligt tempo som Kristiansen drar upp (undertecknad hänger med i ca. 500 m..) Det går ändå hyffsat och jag kommer in som 10 av 25 lag på vallen. Pulsen är nära maxpuls och då är det svårt att skjuta kan jag intyga... Skjuter 2 bom liggande och tappar placeringar och därmed draget på andra OL slingan. Orienteringen flyter dock på utan några större missar och jag kommer in sida vid sida med Jacob mac Larsen från Jägerkorpset IF lag 1 (Danska fallskärmsjägarna). Prestigen är total i detta skräckmoment för alla skidskyttar och OL-skyttar. Vem minns inte Magdas sumpade OS guld på sista stående...
Med detta i minne tar jag tre djupa andetag, full koncentration och gör tävlingens stora bragd, Skjuter fullt! Tänk om Magda hade mitt tävlingspsyke... Växlar in som 11 vilket är den placering vis håller tävlingen igenom. I minst med en bra avslutning av segraren i H 35 som även på stafetten sköt prickfritt.

Sammanfattningsvis kan jag varmt rekommendera denna tävlingsform som ställer mycket höga krav på både koncentration kondition.

Med vänliga hälsningar från länets södra hörn




Skrivet av:

Cristoffer Jonsson
Skriv ut den här nyheten
Länka till nyheten: https://www.ol.kfumorebro.se/ol/?page=shownews.asp?id=906


  [Tillbaka

Kommentarer 6 inlägg hittills
 Skriv en kommentar till den här nyheten

Skrivet av: Curtismen [2025-09-09 11:16]
Īđîčįâîäņōâî č īîņōāâęā - йОĐģ҂ҋ ҁ ĐŧĐĩĐģĐēОК Ņ€ĐĩĐˇŅŒĐąĐžĐš īđîčįâîäņōâā Ņåâåđņōāëü, Ėå÷åë ņî ņęëāäā â ã.Îđåë.
Īđîäāæā ҇ĐĩҀ҂ĐĩĐļ йОĐģŅ‚Đ° ĐŗĐžŅŅ‚ 7798 70 îīōîė č â đîįíčöķ īî íčįęčė öåíāė.
Īîëíûé ęāōāëîã âņåé ėåōčįíîé īđîäķęöčč, îīčņāíč˙, õāđāęōåđčņōčęč, ÃÎŅŌû č ōåõíč÷åņęčå ķņëîâč˙.
Îôîđėëåíčå įāęāįā č äîņōāâęā â ņæāōûå ņđîęč. Âîįėîæíā îōãđķįęā āâōîōđāíņīîđōíîé ęîėīāíčåé. Öåíû îō īđîčįâîäčōåë˙.

Skrivet av: Insolecoppisp [2025-02-04 13:41]
Íāøā ęîėīāíč˙ īđåäëāãāåō ņåōęā ōęāíā˙ ņ ęâāäđāōíûėč ˙÷åéęāėč īđîčįâîäņōâā Ņåâåđņōāëü ėåōčį ÎŅĪĀĮ ņî ņęëāäā
ã.Îđåë.  íāëč÷čč îãđîėíûé āņņîđōčėåíōņåōęā īđîâîëî÷íā˙ ōęāíā˙.
Âû ėîæåōå ęķīčōü ņåōęā ōęāíā˙ ãîņō ņâåōëķū č îöčíęîâāííķū.
Ķ íāņ âņåãäā â íāëč÷čč îãđîėíûé âûáîđ ņåōęā ōęāíā˙ îöčíęîâāííā˙, öåíû îō īđîčįâîäčōåë˙.
Īđîäāæā ņåōęā ōęāíā˙ ņōāëüíā˙ îīōîė č â đîįíčöķ ņî ņęëāäā ã.Îđåë.

Skrivet av: BrettWhora [2023-12-02 7:16]
VPS SERVER
Âûņîęîņęîđîņōíîé äîņōķī â Číōåđíåō: äî 1000 Ėáčō/ņ
Ņęîđîņōü īîäęëū÷åíč˙ ę Číōåđíåōķ — åųå îäčí âāæíûé ôāęōîđ äë˙ ķņīåõā âāøåãî īđîåęōā. Íāøč VPS/VDS-ņåđâåđû, āäāīōčđîâāííûå ęāę īîä Windows, ōāę č īîä Linux, îáåņīå÷čâāūō äîņōķī â Číōåđíåō ņî ņęîđîņōüū äî 1000 Ėáčō/ņ, ÷ōî ãāđāíōčđķåō áûņōđķū įāãđķįęķ âåá-ņōđāíčö č âûņîęķū īđîčįâîäčōåëüíîņōü îíëāéí-īđčëîæåíčé íā îáåčõ îīåđāöčîííûõ ņčņōåėāõ.


Skrivet av: Masonmeano [2023-10-17 4:55]
1881 hoki

Skrivet av: da Silva [2003-11-03 21:19]
Stoffe>>> Är det tremannalag? Den gamla rotetrion Axelman, Björkman och Arleman från Livkompaniet i Kristinehamn -97 bor ju inom 300 meter från varandra nu, vilket borde ge fina förutsättningar att träna ihop en comeback... :-)

Skrivet av: Peiza [2003-11-03 21:14]
Trevligt och läsa att du håller igång Stoffe. Ser ju inte så mkt utav dig på träningarna, av förståeliga skäl. Men borde du inte hängt med Öystein lite längre än 500 meter... ;)



[Tillbaka]