INLOGGNING

Namn:
Lösenord:
Spara lösenord
 

INNEHÅLL
Adresser
Arrangemang
Elit
Kalltjärn
Kartor
KFUM-pladder
Klubbstuga
Länkar
Månadsprogram
Om KFUM Orientering
Tjejpladdret
Ungdomssidan

INTERNT
Arkivet
Ny medlem? Skaffa login!
Statistik
Styrelse & kommittéer
Ullmax

AKTUELLT
Stugvärdar 2026
Avlysning Skjutfältet
Eventor - Anmälan
KLUBBANMÄLAN (Eventor)
Naturpasset

SPONSORER







 
Tiomila en succé! 2003-04-27 23:52 

Årets Tiomila i Kungsör blev en riktig höjdare, både som helhet och för klubbens del. Både första dam- och herrlaget gjorde mycket bra insatser.

Årets tiomila kändes som en helt annan tävling än fjolårets mindre lyckade arrangemang. Ett mycket bra TC, bra uppföljning av tävlingen och ett förhållandevis bra väder var grundstenar i ett riktigt helgjutet arrangemang.

För klubbens del så startade Tiomiladygnet med ungdomskavlen där vi hade fyra lag på startlinjen. Vårt unga förstalag med Sara och Christer G, Albin L och Björn N gjorde en stabil insats och kom på 80:e plats. De andra tre lagen var uttagna för att vara så jämna som möjligt och man måste imponeras av den laguttagningen; alla tre lagen inom 6 sekunder(!) i mål efter fyra sträckor på placering 240, 241 och 242 av de 420 startande lagen. Stort grattis till OK Tisaren som vann och även till Hagaby på en fin 15:e plats.

I damkavlen hade vi två anmälda lag, varav det första måste vara det på pappret vassaste vi ställt upp med någonsin. Och det gjorde heller ingen besviken. Efter en bra inledning av Anette som växlade som 80:e lag på den täta förstasträckan gjorde Emma och Karin riktiga storlopp och förde upp laget först 23 och sen ytterligare 22 placeringar till 35:e plats efter 3 sträckor. Även Sara fortsatte stabilt men tappade några platser och skickade ut Maria som 48:e lag på den långa sista sträckan. Maria höll placeringen hyfsat i det hårda motståndet fram till precis på slutet då det blev en liten sväng och en klunga på drygt 10 lag hann smita förbi. Synd! Bästa distriktslag och en 62:a plats totalt måste ändå vara den bästa placeringen vårt damlag någonsin haft på Tiomila och lovar gott inför framtiden.
Även andralaget med Madde, Nanna, Birgitta, Cristina M och Lina L gjorde sitt jobb bra och tog sig runt på 337:e plats av de totalt 375 lagen.

I herrkavlen hade andra- och tredjelaget drabbats av flera tunga återbud tätt inpå tävlingen, medan förstalaget hade turen att kunna ställa upp det uttagna laget utan förändringar. Efter en del plock dagarna innan var även de andra två lagen kompletta om än lite försvagade.
Erik G inledde för förstalaget på den första sträckan prickfritt och växlade som 63:a, knappt 3 minuter efter. Budkvlen togs över av i tur och ordning Nicko, Janne och Albin som hängde med fint i draget och kunde säkra fint sällskap inom rimligt avstånd framåt åt Sjögren ut på den raka 17 km långa Långa natten. Med en stark öppning gick han snart ikapp klungan framför och fick sen bekänna färg ordentligt då denna sprang riktigt fort och faktiskt gick jämnt med täten. En mycket trött och nöjd Sjögge kunde växla ut Calle på sjätte sträckan. Olsson fick också rusa lite i början för att täta luckan till lagen framför och fortsatte visst sen i samma tempo. Upp 19 placeringar och nu på 45:e plats totalt!
Därefter tog Anders Holm över men hamnade själv och gjorde några missar i mörkret och tappade några placeringar. Dock inte värre än att Stefan med ett topplopp på den åttonde sträckan kunde ta oss tillbaks upp på 46:e plats igen. Stefan som enligt inbjudan borde kunnat räkna med en gryningssträcka fick på grund av de snabba tiderna i hela kavlen och lite dålig tidsberäkning av arrangörerna springa hela sin sträcka i mörker, vilket även Lasse J på den nionde sträckan nästan fick göra. Lasse sprang bra och skickade ut Oskar på sista på 45:e plats, precis när gryningsljuset kommit såpass att det var möjligt att slänga av sig lampan några minuter före utväxling. Undertecknad hade ingen riktigt bra dag, men tack vare bra drag kunde ändå två placeringar plockas till en slutlig 43:e plats, vilket vi får vara mycket nöjda med.
Andralaget hade ju fått några bra namn uppflyttade till förstalaget sen förra året och dessutom ytterligare några tunga sjukdomsåterbud. Detta i kombination med en del bommar här och var i nattmörkret gjorde att fjolårets mycket fina 113:e-placering var långt borta i år. Efter en stark avslutning av Haglund blev det till slut i alla fall en 204:e plats i mål.
Tredjelaget får väl däremot efter förutsättningarna vara klart nöjda med sin laginsats som efter att Mats Gus gjort ett snabbt omstartslopp på sista sträckan resulterade i en 271:a plats av de totalt 377 startande lagen. Här fick Oskar Axelsson stor och välförtjänt uppmärksamhet i speakern när han kom i mål i sin comeback på den 7:e sträckan.

Sammanfattningsvis tycker jag att detta för klubbens del var ett mycket lyckat Tiomila med över lag mycket bra resultat och en uppbackning och service som i vanlig ordning överträffade sig själv och höll världsklass. Stort tack till alla inblandade samt till er som var på plats eller följde oss över nätet och hejade. Man ser redan fram mot nästa års Tiomila i Kolmården då vi med samma uppbackning och fullt återställt manskap kommer att vara ännu bättre!

Resultat:

Ungdomskavlen - 420 lag
1. OK Tisaren, 1:39:56
15. Hagaby GoIF 1, 1:45:03
59. OK Milan 1, 1:55:54
80. KFUM 1 (Sara , Christer G, Albin L, Björn N), 1:59:13
158. Hagaby GoIF 5, 2:13:12
167. Hagaby GoIF 4, 2:13:47
169. OK Milan 2, 2:14:08
176. Hagaby GoIF 3, 2:16:31
178. Hagaby GoIF 2, 2:17:40
207. Hagaby GoiF 6, 2:26:29
239. Garphyttans IF 1, 2:37:49
240. KFUM 3 (Karin B, Anders B, Mattias J, Caroline N), 2:38:15
241. KFUM 4 (Jakob L, Ida L, Victoira N, Cornelia N), 2:38:19
242. KFUM 2 (Olof K, Stina Ö, Maria G, Petra E), 2:38:21

Damkavlen - 375 lag
1. Turun Suunnistajat, 2:56:46
62. KFUM 1 (Anette C, Emma A, Karin S, Sara B, Maria M), 3:23:22
91. Hagaby GoIF 1, 3:32:15
92. OK Tisaren 1, 3:32:22
186. OK Milan 1, 3:48:20
202. Almby IK 1, 3:50:49
213. Garphyttans IF 1, 3:54:55
236. OK Tisaren 2, 4:00:50
288. Hagaby GoIF 2, 4:19:42
305. OK Milan 2, 4:24:18
323. Almby IK 2, 4:43:52
337. KFUM 2 (Madde N, Nanna K, Birgitta A, Cristina M, Lina L), 5:04:47
347. Almby IK 3, 6:12:54

Herrkavlen - 377 lag
1. Halden SK 1, 10:12:42
22. OK Tisaren 1, 10:40:51
43. KFUM 1 (Erik G, Niklas J, Janne J, Albin A, Per S, Calle O, Anders H, Stefan A, Lasse J, Oskar A), 11:05:49
55. Hagaby GoIF 1, 11:19:13
145. OK Tisaren 2, 12:47:28
204. KFUM 2 (Johan L, Daniel N, Erik H, Daniel G, Per J, Johan G, Jonas V, Christoffer J, Fredrik B, Johan H), 13:32:16
229. OK Tylöskog, 13:56:56
247. Hagaby GoIF 2, 14:20:49
250. Almby IK, 14:24:39
270. OK Tisaren 3, 15:06:00
271. KFUM 3 (Magnus N, Johan R, Magnus P, Tomas E, Erik Gö, Martin S, Oskar Ax, Torbjörn J, Martin P, Mats G), 15:06:10
272. OK Milan, 15:06:21

Klicka på bilderna för att se dem i större format


Tiomila-TC på lördagseftermiddagen.


Herrlagen anländer till TC.


Glada ungdomslagslöpare efter den spännande uppgörelsen mellan lag 2-4.


Damernas andralag förbereder sig.


Herrstarten dammar iväg.


Herrarnas förstalag som enligt expertisen belade den bästa placeringen sedan 1976.


Mats Gustavsson för imål tredjelagt på en fin 271:a plats.


Tiomila 2003 >>>


Skrivet av:

Oskar Arlebo
Skriv ut den här nyheten
Länka till nyheten: https://www.ol.kfumorebro.se/ol/?page=shownews.asp?id=741


  [Tillbaka



[Tillbaka]