|
Rapport från Litepac PowerBar Rogaine
| 2002-11-17 12:15 |
Med ryggsäckar fullpackade av amerikansk sportdryck, laddade pannlampor och en karta i A2 format var det således dags att ge sig ut på en 6-timmars löptur....
För den som inte vet är Rogaine en form av orientering där man under en förutbestämnd tid skall uppsöka så många kontroller som möjligt och sedan återsamlas vid startpunkten (som på australiensiskt slang heter "hash house"). Årets Rogaine i Stockholm var vid OK Ravinens klubbstuga och hade en tävlingstid på 6 timmar. Antalet kontroller som var placerade i skogarna kring Bagarmossen och Erstaviken var 32 till antalet. Inget lag orkade dock inte med att passera alla dessa. Startfältet hade i år mycket hög klass och hade samlat en stor del av eliten i Orientering och multisport boendes i mälardalsområdet.
Starten var en mycket speciell upplevelse då alla lag sprang i väg åt olika håll för att få det mest optimala vägvalet för just deras löpförmåga. Lag KFUM Örebro hade mest på chans lagt upp en rutt som vi trodde skulle ge mängder av poäng till lättast insats. Med tanke på att man skall hålla på i 6 timmar är tempot inte direkt uppskruvat från start.
Första timmen rullar det på bra och jag och Erik betar av kontroll efter kontroll och insuper en illasmakande sportdryck modell avslagen saft och äter kakor smakandes allt från torr äppelkaka till underbara "Vanilla crisp". På en stenhäll är dock olyckan framme då Erik gör en otäck olycka och slår upp ett rejält sår i kanten på hans något höga hårfäste. Blodet sprutar lite otäckt och jag börjar inrikta mig till att springa ner till Bagarmossen och ropa på närmsta ambulans. Men i sann Terry Butcher anda reser sig Erik, skakar lite på kalufsen och påstår att det nog inte var så farligt. Halvt omskakade fortsätter vi sedan att springa vidare i 20 minuter till fram till nästa olycka.... Då plötsligt Eriks ryggsäck börjar läcka sportdryck och det visar sig att slangen till påsen har släppt från sitt fäste och all socklösning har runnit ut i botten på ryggan. Vi agerar dock snabbt och lyckas hälla tillbaka en stor del av drycken i "Platipluspåsen". Trött på all otur börjar vi nu att plocka kontrollerna med de riktigt höga poängen och vi tycker nog att det går förvånansvärt bra.
Timmarna rullar på och tempot sänks efterhand (fast mest för våra konkurenter verkar det som...) Vid 16 tiden är det dags att sätta på sig pannlamporna och börja leta kontroller i mörker. Detta mörker verkar inte vara det lättaste då kontrollerna inte är utrustade med några reflexer. Efter att ha stämplat vid kontrollerna allra längst bort vid 17 tiden är det dags att bege sig hemåt med full fart. Några hundra meter från mål inser vi att vi har gott om tid kvar och visst kan vi springa upp i skogen några hundra meter från mål och ta dagens sista 20 poängare. Denna lilla brantfot med en skärm utan reflex verkar dock spela oss ett spratt flera gånger om och vis får dock bege oss tomhänta ner till mål och en välförtjänt dusch.
Resultatet då? Jodå trots de små blessyrer som vi hade så lyckades vi placera oss på övre halvan i Herrseniorklassen med en 14:e plats av 34 startande vilket får väl anses som godkänt. Vann gjorde OL-landslaget från Litauen tävlandes för Hellas. På tredje plats kan nämnas den förre OL-stjärnan "PEK" och 2:a i mixklassen blir Fd. OK Tisarlöparen Edgaras Voveris med fru.
Denna tävlingen kommer vidare att arrangeras nästa år då vi hoppas på fler lag från KFUM....
Resultat
[Tillbaka]
|