|
KM i Storslalom Differens
| 2001-03-18 22:00 |
21 KFUMare och hela 4 Tisariter deltog i den tuffa tävlingen i differensslalom i Storstenshöjden på söndagseftermiddagen. För att slå dagens vinnare hade man varit tvungen att köra två åk med max 1 hundradels tidsdifferens. Det går nog inte...
Solen sken från klarblå himmel med några minusgrader i luften. Backen var även den i kanonform och höll bra för hela tävlingen.
Några deltagare påbörjade träningen redan tidigt på morgonen, medans andra dök upp lagom till bangenomgång och start. Det visade sig att det vinnande konceptet var ett eftermiddagskort som uppvärmning inför tävlingen som påbörjades kl 16.00 då backen stängde för allmänheten.
Första ordinarie åkare ut var Magnus Palmér som hade tänkt sig att detta var ett KM precis i hans stil. Tyvärr, för Magnus, så visade det sig att det inte var så enkelt som han trott. Magnus åkte in på en sista plats med 3 sekunder och 53 hundradelars differens mellan de bägge åken. Åkarna körde därefter första åket i nummerordning enligt den nummerlapp (i Fimpen-storlek) som alla deltagare fick vid anmälan.
För åk två gällde omvänd ordning enligt nummerlappen vilket gjorde att de som startade tidigt fick lite tid över att träna (helt själva!) i resten av backarna under tiden. Många trodde nog att de som startade sent i första och tidigt i andra åket nog skulle ha viss fördel av detta genom att man skulle minnas hur man åkte sist. Detta visade sig vara fel då placering 1,3,5,6 alla tillhörde de som startade tidigt i första och fick vänta länge på andra åket. Vinnaren Jonas Viktorin (KFUM??? snarare hangaround, ska han räknas?) gick ut som nummer 6 och körde de bägge åken med smått otroliga 2 hundradelars differens. På andra plats hittar vi en av de fyra Tisariterna, nämligen sportchefen själv, Johan Larsson som gjorde sina åk med 6 hundradelars differens.
På tredje plats hittar vi veteranden Matts Källérus som körde ner två gånger med 9 hundradelars differens. Har han månne ett förflutet i slalomklubben??? Dottern Kajsa visade sig vara skicklig på detta även hon och gled in på en 5:e plats med 14 hundradelar. 4:a var Peter Sjödin från Tisaren. I snowboardklassen fanns bara en deltagare så det blev ingen egen klass, och det var undertecknad som gled in på en 6:e plats. Telis-klassen bestod även den av bara en deltagare, Johan Ericsson som tog sig in på 7:e platsen, 1 hundradel sämre än underteckna.
71:orna hade ingen bra dag och hade nog behövt en egen klass. Gusten visade vad de gick för och blev bästa 71:a på en svag 16:e plats.
Samtliga resultat nedan.
Tack till arrangörerna Pecka Norrman med familj, Håkan Bergman(?) och sportchefen Johan Larsson för ett mycket fint genomfört arrangemang!
Resultat 1. Jonas Victorin, 0.02 2. Johan Larsson, Tisaren, 0.06 3. Matts Källérus, 0.09 4. Peter Sjödin, Tisaren, 0.11 5. Kajsa Källérus, 0.14 6. Anders Kallin, 0.18 7. Johan Ericsson, 0.19 8. Björn Norman, 0.28 9. Maria Gert, 0.37 10. Fredrik Jonsson, Tisaren, 0.53 10. Ulrika Nilsson, 0.53 12. Emil Clomén, 0.64 13. Filip Bergman, 0.74 14. Oskar Nilsson, 0.88 15. Julia Larsson, Tisaren, 0.94 16. Mats Gustavsson, 1.01 (bästa 71:a!) 17. Viktoria Nilsson, 1.06 18. Bosse Clomén, 1.08 19. Johan Gunnarsson, 1.18 20. Tomas Ekström, 1.31 21. Magnus Nilsson, 1.36 22. Johan Haglund, 1.38 23. Emma Arlebo, 1.82 24. David Gert, 1.84 25. Magnus Nilsson, 3.55
Bilder
71:orna väntade också
Björn Norman, starter och deltagare
Emil Clomén i full fart utför backen
Glada deltagare efter anmälan
Gremlins? Eller är det kanske Fimpen!
I väntan på tekniken och starten
Johan Haglund. 71:orna!
Klas Norman på gång i backen
Maria Gert gjorde två fina åk
Vinnaren Jonas Victorin provar liften med Emma A
[Tillbaka]
|