INLOGGNING

Namn:
Lösenord:
Spara lösenord
 

INNEHÅLL
Adresser
Arrangemang
Elit
Kalltjärn
Kartor
KFUM-pladder
Klubbstuga
Länkar
Månadsprogram
Om KFUM Orientering
Tjejpladdret
Ungdomssidan

INTERNT
Arkivet
Ny medlem? Skaffa login!
Statistik
Styrelse & kommittéer
Ullmax

AKTUELLT
Stugvärdar 2026
Avlysning Skjutfältet
Eventor - Anmälan
KLUBBANMÄLAN (Eventor)
Naturpasset

SPONSORER







 
En beskrivning av "Olas fond" 2025-07-06 11:34 

Min farbror Ola Hellstrandh var en stor profil på många sätt i Örebro, bland annat som
idrottsledare i KFUM, (bl a ordförande 1943-81!). När han avgick, eller möjligen
pensionerades, gjordes en insamling och skapades en fond i hans namn. Den kom att
innehålla c:a 100 000:- som mest och han bestämde själv över vad och vilka han ville
stödja.

Ett år efter att han gått bort 2005 tyckte Peter Flack, som lite grann blev ”upptäckt” av
Ola att jag skulle skriva en bok om Ola. Den blev klar till julen 2006 och trycktes i drygt
3000 ex., men till julen såldes det bara c:a 2000. Därefter har bara enstaka ex sålts. Jag
och Olas dotter Anita, alltså min kusin bestämde att tryckningen betalades med pengar
som fanns kvar i "Olas fond"..

Eftersom det inte finns några regler runt fonden bestämdes att vi var tre pers - Anita,
Bo-Gunnar Bogges (friidrottsledare och Olas bästa kompis på många sätt!) och så jag -
som skulle avgöra vad vi trodde Ola skulle ha gillat att stötta.

Situationen nu är att Bo-Gunnar tyvärr har gått bort och Anita har gett mig mandat att
sköta ”fonden”. Jag försöker få den påfylld genom att i olika sammanhang visa ett
bildspel och kåsera om Ola (2x45 minuter med fikapaus!) och ”tvinga” åhörarna att ta
en bok, vare sig de vill eller inte! Bättre än att behöva slänga på tippen. En liten lapp
finns instucken att man kan bidra till ”Olas fond” frivilligt och med valfri summa om man
uppskattat programmet och/eller boken. På så sätt fylls den på och jag håller Olas
minne vid liv genom att, som tanken alltid varit, att bidra till sådant som sannolikt Ola
hade gillat.

OM någon som läser detta har ingår i ett sammanhang där det kan behövas en
programpunkt, så hör av om filmer, bilder, fakta och historier skulle kunna vara något.

PS. Jag informerar Anita med jämna mellanrum, men har fullt förtroende verkar det som
och säger alltid: - Ja, det har du säkert koll på! Det blir jättebra!”




Skrivet av:

Lars Hellstrandh
Skriv ut den här nyheten
Länka till nyheten: https://www.ol.kfumorebro.se/ol/?page=shownews.asp?id=4928


  [Tillbaka



[Tillbaka]
VECKANS TRÄNING
Ti 30Veteraner: Saml. i Karlslund kl 10 för promenad o fika
Tävling: Poängtävling OK Milan, se Eventor
[Hela månaden]


SNABBLÄNKAR
[Fler länkar]

TÄVLINGAR
KFUM Multisport

SIDAN IDAG
Antal inloggningar: 0
Varav unika: 0

[Mer statistik]