INLOGGNING

Namn:
Lösenord:
Spara lösenord
 

INNEHÅLL
Adresser
Arrangemang
Elit
Kalltjärn
Kartor
KFUM-pladder
Klubbstuga
Länkar
Månadsprogram
Om KFUM Orientering
Tjejpladdret
Ungdomssidan

INTERNT
Arkivet
Ny medlem? Skaffa login!
Statistik
Styrelse & kommittéer
Ullmax

AKTUELLT
Stugvärdar 2026
Avlysning Skjutfältet
Eventor - Anmälan
KLUBBANMÄLAN (Eventor)
Naturpasset

SPONSORER







 
KkkK - 25 Bista skola 2006-11-03 20:54 

När jag ritade karta för några veckor sedan vid f d "Bista skola" som ligger ca 2 km söder om klubbstugan längs vägen (cykelvägen) som går söderut från Vattenverket.

Då tänkte jag: är någon i KFUM orientering som har gått i Bista skola under sina första skolår.
Skolan brann ner 1987 efter en anlagd brand. förr låg 4 byggnader på området, nu finns bara en öppen yta där själva skolhuset låg. Se skillnaden på de två olika kartorna som finns med, det är 25 år mellan dem.
Jag vet att Bista folkskola organiserades som karantänsförläggning 10/8 - 13/10 1944 under civilförsvarsstyrelsen, för Finska krigsbarn som kom till Sverige.
Är det någon som har gått där eller har något foto från skolan så skulle det ju vara roligt att få in det under denna artikel. Skriv en kommentar ifall så är fallet.







Skrivet av:

C-G Garpenlund
Skriv ut den här nyheten
Länka till nyheten: https://www.ol.kfumorebro.se/ol/?page=shownews.asp?id=1824


  [Tillbaka

Kommentarer 0 inlägg hittills
 Skriv en kommentar till den här nyheten


Du kan bli först att kommentera den här nyheten!



[Tillbaka]