|
KkkK - 20 Tandvärkstallen i Varbergaskogen
| 2006-09-27 16:42 |
Ni som tycker det kostar för mycket att gå till tandläkaren har här ett gammalt alternativ. Ca 70 meter NÖ om tennisplanen i Varbergaskogen står en tall som är väldigt gammal o troligen död. Den har röjts fram på senare tid så den syns på långt håll.
Den gamla tallen användes förr till att bota tandvärk med. Man petade med en sticka i tanden så att man fick lite blod eller var på stickan. Därefter sattes stickan in i barken på trädets nordsida. Tanken var att det onda därmed skulle överföras till trädet. Gamla träd av detta slag brukar få stå kvar vid skogsavverkning. Vissa hävdar att det beror på att ingen vågar sätta yxan i ett sådant värkträd. Det onda som under generationer samlats i trädet skulle ju kunna gå genom yxskaftet över på den som håller i yxan - och sådana risker tar man inte. Tittar man noga på trädet finns det gropar i barken där dessa stickor har suttit. Detta tips är INTE sponsat av Praktikertjänst.



|
Kommentarer
| 0 inlägg hittills |
Du kan bli först att kommentera den här nyheten!
[Tillbaka]
|