|
KkkK - 19 Karlslunds järnvägsstation
| 2006-09-20 19:55 |
Arbetet med den 49 km långa järnvägslinjen Örebro - Svartå startade 1895 och banan byggdes med normalspårvidden 1435 mm. Förutsättningarna var goda och arbetet gick raskt framåt genom den lättframkomliga terrängen.
Olyckligtvis kom bansträckningen att gå fram över vikingagravfältet på Jägarbacken i Karlslund. Resultatet blev naturligtvis att en del av gravarna blev förstörda av omfattande schaktningsarbeten. Banan var avsedd att vara en förbindelselänk mellan Örebro och västra delen av Närkes bergslag fram till stambanan Laxå-Charlottenberg. Bolaget som svarade för banan hette Örebro-Svartå järnvägsaktiebolag. Hela banan stod klar i september 1897, invigningen sköttes av hertigen av Närke, prins Eugen den 29 september. Stationen och området däromkring var då vackert prytt med girlanger och unionsflaggor. På perrongen fanns också folk från gårdarna och torpen i närheten, som passade på att se traktens nya attraktion. Trafiken på banan, som sedan starten arrenderats av Köping-Hults järnväg med dess rullande materiel, övertogs 1900 av Statens Järnvägar. Genom inlösen kom sedan SJ 1907 att överta banan med stationer och mark. Den efterlängtade elektrifieringen stod klar i september 1937 och då var ånglokens tid på banan i stort sett förbi. När sedan broarna över Svartån byggdes om och förstärktes i mitten av 1950-talet kunde tyngre lok och vagnar trafikera banan. Vid den här tiden gjorde "Svartåmärra" som lokaltåget kallades, åtskilliga turer dagligen mellan Örebro - Fjugesta - Svartå och åter. Även expresståget "Värmlänningen" och senare "Mälardalen" trafikerade banan på 1950-60-talet och sades ha en väldig hög fart. Den lokala person- och godstrafiken hade redan i under 60-talet minskat med flera tågavgångar och det sista godståget i reguljär trafik gick i maj 1977. Ett år senare slutade "Svartåmärra" att gå och då försvann mycket av banans charm. Därefter kom trafiken att upprätthållas av motorvagnar fram till juni 1985 då beslutet om banans nedläggning trädde i kraft. Stationshuset som fortfarande finns kvar ser utvändigt likadant ut som det gjorde för 109 år sedan. Nu är det privatbostad. Rälsen är mestadels upptagen och på vissa håll börjar det vara svårt att se var järnvägen har gått.



|
Kommentarer
| 1 inlägg hittills |
[Tillbaka]
|