 |
|
|
KkkK - 11 Fotbollsplanen i Karlslund
| 2006-07-27 08:58 |
I dessa fotbollstider passar det sig att skriva lite om den bortglömda fotbollsplanen i Karlslund. Tänk er följande i morgon skall ÖSK spela boll mot Norrköping på Behrns arena, men före det måste spelarna ut och fixa planen. Först skall de mota bort korna som betar där, sedan sätta upp ett staket som skyddar planen under matchen och slutligen skyffla bort alla komockor som finns där. Det vore något för alla bortskämda fotbollsspelare i dagens samhälle. Men kanske bäst att ta det från början.
Eftersom det värkar vara en del som läser mina små artiklar om Karlslund med omnejd så fortsätter jag den serien. I april 1920 bildades Karlslunds IF i Krogstugan söder om kvarnen i Karlslund. På dagordningen stod bl a namnförslag, ett annat förslag var IF Sjöland men Karlslunds IF vann. Fotbollen började 1920, friidrotten 1921 likaså skid och simsektionen. Men för att återgå till fotbollsplanen. När Karlslunds IF bildats upplät godsägare Theodor Dieden södra delen av sin kohage, tillika flygfält till i första hand en fotbollsplan. Därmed kan man säga att han blev klubbens första sponsor. Östra delen av planen från straffområdet ner till målet mot kanalen fanns en kraftig nedförsbacke. Kring denna backe gick snacket från bortalagets sida om de låg under i halvtid. "-Grabbar det ordnar sig när vi får nedförsbacke". Fotbollslagets första matchdräkt var märkligt nog svart o vit - samma färger som Diedens kor som gick vid sidan av planen. Var det månne att Dieden som sponsor ville ha reklam för mjölken? Och som sagt var innan staketet runt planen kom upp fick man rensa denne från komockor innan man kunde börja spela. Det gick upp o ner för laget, när de 1936 låg sist i serien fick lagledaren Karl Lindström tipset av "Frille" Persson: Kalle, köp Karlslundskogen, ni kan behöva trä-na. Precis som idag var det svårt för en förening att få pengarna att räcka till. Men styrelsen tog ett raskt beslut att ordna fester med dans och lotterier. Dansbanan spikade medlemmarna själva ihop under sena kvällar uppe vid fotbollsplanen. Under 1930-talets senare år föddes de så kallade "Närkes-spelen". Festligheterna 1939 lyckades att locka några av den tidens bästa publikdragare till Karlslund bl a Kvartetten Synkopen, Sickan Carllsson, Åke Söderblom o Harry Brandelius m fl. När Harry uppträdde var området fyllt av mellan 5-6000 förväntansfulla åskådare. Karlslunds medlemmar hade sålt biljetter vid flera entréer. Vid den som låg nära bron till kraftverkskanalen tog biljetterna snabbt slut. Besökarna fick då slänga pengarna i en låda, eller på bordet, när de i packade led trängde sig förbi de förvånade vakterna. De hade inte ens i fantasin räknat med en så stor publikanstormning. Alla var nöjda och då särskilt kassören, som fick in mycket mer i kassan än beräknat. Karlslunds IF är i dagens läge en av Sveriges största idrottsföreningar med uppåt 5000 medlemmar, de är mest kända för fotbollen och skidor i dagsläget. Av fotbollsplanen syns idag inte mycket det är nu en äng med midjehögt gräs. Bilder och en del text är hämtat ur Karlslunds Hembygdsförenings årsskrifter. Bilder kommer så fort jag hinner skicka över dem till "webmaster" och de hinner lägga in dem.
|
| Klicka på bilderna för att se dem i större format


 Större bild
|
|
Kommentarer
| 8 inlägg hittills |
| Skrivet av: | weine [2006-07-28 19:07] | |
|
 |
| Även jag har gjort mina framträdanden på denna arena som pojklagsspelare i BK Forward.( FFF Full Fart Framåt var vårt motto ) Detta var på 60-talet och med spelare som Pajen, Lumumba, Ove Larson, Gigi,Lasse martinsson och Anders Bäckström. Sedermera var jag på fotbollstuneringar på Öland och Lindesberg. Det inbringade i en pokal som finns i min ägo ännu. Om intresse finns kan jag ta med den till klubbstugan någon gång. |
| Skrivet av: | Skistar [2006-07-28 17:19] | |
|
 |
Bra jobb CG. Kul serie. Fortsätt gärna krydda hemsidan med fler Karlslundshistoriska reportage.
Ang. bildandet av Karlslunds IF finns det flera versioner. Fotbollssektionen vill gärna hävda att de var först och ensamt först, medan andra äldre gubbar inom t ex skidor säger att det är en historieskrivning av fotbollen för fotbollen.
Eftersom klubben bildades på våren kan man i a f konstatera att fotbollen var före skidåkningen, men att det förekom skidåkning redan första vintern 1920-21. Friidrottsresultat från deltagare från Karlslunds IF finns sommaren 1920, vill jag minnas i friidrottsförbundets stora databas, vilket ju tidningsklippet om "Idrottsfäst" med "Allmän idrott och fotboll" från sept 1920 styrker... |
| Skrivet av: | fimpen [2006-07-28 12:12] | |
|
 |
| Rolig läsning och kul att ni delar med er av era minnen... |
| Skrivet av: | Palmer [2006-07-27 23:24] | |
|
 |
| Jag tror att planen var igång en bra bit in på 80-talet. Någon som har grepp på hur länge? Jag spelade, också 1979, "Forward-cupen" som mittfältare bredvid "före detta landslagsmannen och numera flitigt anlitade fotbollsexperten" Pelle Blohm. Gjorde ett drömmål i krysset från halva planen och vi vann med 2-0. (Kunde inte låta bli att ta chansen att berätta detta i deta sammanhang eftersom det sannolikt inte kommer många ytterligare chanser att på ett naturligt (?) sätt ta upp detta minne....(:-)) ) |
| Skrivet av: | culin [2006-07-27 22:43] | |
|
 |
| Minns att jag lirade fotboll på denna planen så sent som 1979. Minns att vi spelade både i uppförs- och nedförsbacke. Om det hjälpte vet jag inte. |
| Skrivet av: | Leif [2006-07-27 19:42] | |
|
 |
| På 50-talet spelade jag fotboll på den planen, men om det gjordes armhävningar under uppvärmningen och hur många mål jag gjorde minns jag inte, det har ju gått några år sen dess |
|
 |
| Tilläggas kan att fotbollsplanen figurerade i en dramaserie som hette Hövdingen i SVT för ca 20 år sen. Minns inget om handlingen men jag tror att det handlade om ett fotbollslag. Dessutom har KFUM-orienteringen under Tobbe Janssons ledning gjort armhävningar och tränat benstyrka till Creedens och Beatles på den gamla fotbollsplanen en gång i tiden. |
[Tillbaka]
|
|
|
 |