|
KkkK - 8 Bron över Svartån o Fallej
| 2006-06-07 08:50 |
För en 5 år sedan fanns det två tillfälliga broar över Svartån i Karlslundområdet. Dels den vid Strömsborg och sedan den vid mejeriet SV om herrgården men båda dessa är nu borttagna. Men fram till 1926 fanns det en fast bro söder om Karlslund herrgård (se bild), den var till för jobbarna på herrgården att snabbt kunna ta sig över Svartån.
På södra sidan om Svartån mitt i mot herrgården låg två rosa arbeterbostäder där det bodde upp till 60 personer i, (se bild, dessa hus finns kvar ännu) namnet på husen var Karlsnäs. Men det fanns även ett annat namn för husen och det var Fallej. De uppfördes 1834 och det finns olika teorier om namnet Fallej. Ett är att husen står väldigt nära åkanten med ständig risk för det första huset att rutscha ner i ån. Det blev då kallat "Faller-i" medan det andra kallades "Faller-ej", vilket med tiden blivit "Fallej" och fått gälla för båda husen.



 Klicka på bilderna för att se dem i större format
|
Kommentarer
| 0 inlägg hittills |
Du kan bli först att kommentera den här nyheten!
[Tillbaka]
|