INLOGGNING

Namn:
Lösenord:
Spara lösenord
 

INNEHÅLL
Adresser
Arrangemang
Elit
Kalltjärn
Kartor
KFUM-pladder
Klubbstuga
Länkar
Månadsprogram
Om KFUM Orientering
Tjejpladdret
Ungdomssidan

INTERNT
Arkivet
Ny medlem? Skaffa login!
Statistik
Styrelse & kommittéer
Ullmax

AKTUELLT
Stugvärdar 2026
Avlysning Skjutfältet
Eventor - Anmälan
KLUBBANMÄLAN (Eventor)
Naturpasset

SPONSORER







 
KkkK - 6 Skjutbanan väster om klubbstugan 2006-05-22 18:59 

Motionsredskapen vid elljusspåret vet all var det ligger men att det låg en skjutvall för en 300 meters skjutbana där vet inte lika många. Den lilla gropen som ligger till vänster om den öppna gläntan är det som är kvar av markörgraven. Vidare kan man även se 200 meters vallen längs den stig som går där nu. Stega 200 meter från gropen så finner ni vallen.

Men vi skall ta det från början. Vice häradshövding Theodor Dieden på Karlslund som var intresserad av jakt o skytte hade länge haft tankar på att anlägga en skjutbana i Karlslundskogen bl a för sina anställda så de kunde prova på gevärsskyttets svåra konst. Den 27 maj 1900 ordnades ett möte där Karlslund skytteförening bildades med Theodor Dieden själv som ordförande. Platsen för banan stakades genast ut i den södra delen av Karlslundskogen, den började strax sydväst om stora grusgropen o sträckte sig söderut mot nuvarande Grävevägen. En 15 meter bred ränna höggs upp i skogen och 100-,200- och 300 metersvallar anlades. Ett tiotal meter från åsens sydsluttning grävdes en markörgrop och två tavelställ monterades, den bakomvarande backsluttningen fick fungera som kulfång. Vid årsmötet 1901 beslöts det att bygga en skyttepaviljong vid 300 metersvallen (se skiss). På måndagar mellan kl 19-21 sköt man från 200 o 300 meters avstånd och på onsdagar fick nybörjarna pröva på från 100 meter. Man använde Mauser och Remmingtongevär att skjuta med. Tävlingar med andra skytteföreningar och prisskjutningar ägde alltid rum på söndagar, men prick klockan 11 föll det sista skottet för dagen eftersom högmässan i Längbro kyrka började då, och efter det fick inget skott avlossas. Intresset var stort fram till 1923 då antalet medlemmar minskade drastiskt men man höll på några år till. 1930 revs eller flyttades den fina skyttepaviljongen med verandan där förut gevär och ammunition förvarades utan några extra säkerhetsåtgärder, på den tiden räknade man inte med att någon skulle bryta sig in och stjäla något. Det är skillnad mot nu när inte ens Längbro kyrka med
gravstenar o föråd får vara ifred utan skändas och eldas upp.


Klicka på bilderna för att få dem i ett större format












Skrivet av:

C-G Garpenlund
Skriv ut den här nyheten
Länka till nyheten: https://www.ol.kfumorebro.se/ol/?page=shownews.asp?id=1666


  [Tillbaka

Kommentarer 1 inlägg hittills
 Skriv en kommentar till den här nyheten

Skrivet av: fimpen [2006-05-23 12:12]
Coolt, hade jag ingen aning om!



[Tillbaka]