|
Flashback februari 1990
| 2005-02-16 13:22 |
En liten historia från det förgångna när författaren var ung och lovande, motsatsen till gammal och avdankad som helt felaktigt använts på pladdret, senast härom dagen....
Efter ett antal veckor utan träning pga. förkylning, bihåleinflammation, kramp i ljumskarna?!?, slem i halsen mm har jag äntligen kommit i gång igen med natt-cupen i Sommaro och lördagsdistansen i Ånnaboda.
När jag i lördags, mot slutet av banan, från norr släpade mig uppför höjden norr om passagen mellan N och Ö Ånnabosjön kom jag att tänka på en lördagsträning för många år sedan. Just på denna höjd hade vi stannat för lite stretching efter lugn löpning norrut från Ånnaboda. Då var det om möjligt ännu mindre snö i februari, det måste ha varit i februari (möjligen slutet av januari) och året 1990, alltså 15 år sedan. Februari 1990 av den anledningen att jag hade premiär för mina nya OL-skor som jag erhållit presentkort för på årsmötet någon vecka tidigare. Tog cykeln en dag efter skolan ut till Aspholmen där Sport och Motion hade sina lokaler (nuvarande Skojlandet) och inhandlade ett par S&M med metalldubb, andra året sådana fanns på marknaden men första året de satt kvar. Det var mitt tredje par ”riktiga” OL-skor efter att ha förbrukat ett par Silva ”Team”, förresten inhandlade på Sport Extra (nuvarande Stadium) och ett par Silva ”VM” åren innan. Har förövrigt sett att Johan Ivarsson springer i S&M-skon fortfarande även om de senast de tillverkades såldes av Sport-Johan.
Efter stretching och kisspaus drog vi en sväng norrut på ett för den tiden rejält långpass på 80-90 min (skulle dröja ytterligare 5-6 år innan vi på klubbträningar sprang 2h-pass) med efterföljande dusch och bastu i det klassiska kolmörka omklädningsrummet med myntautomat för varmvattnet. Vilka som var med på träningen kunde jag naturligtvis inte komma ihåg men jag försökte minnas medan jag kämpade på uppför backen mot Ånnaboda, vilka som brukade vara med. Namn som kom upp i skallen var A & T Larsson, M & T Ekström, P & M Gusten, Micke B, Staffan S, Johan H, Magnus P, Clabbis, Kajsa K, Maria S, bröderna Jansson, P Ahlgren, K-A mfl. Som synes några bekanta namn och några, för er som kommit till klubben på senare år, okända namn.
Vad vill jag då komma med denna historia? Ja säg det, egentligen skulle jag bara hälsa årets nyförvärv 3xPer och Iva välkomna till klubben. Hade tänkt göra det ordentligt när jag ser er men eftersom jag så sällan deltar på klubbträningarna så har det inte blivit av. VÄLKOMNA!
|
Kommentarer
| 3 inlägg hittills |
| Skrivet av: | Kajsa [2005-02-17 11:22] | |
|
 |
| :-) (man blir ju nästan lite sentimental) |
| Skrivet av: | Öberg [2005-02-16 20:26] | |
|
 |
| Tack! |
|
 |
| Kul läsning! Tror till och med det här var före min tid. Plötsligt känner jag mig inte lika gammal och avdankad längre... ;-) |
[Tillbaka]
|