INLOGGNING

Namn:
Lösenord:
Spara lösenord
 

INNEHÅLL
Adresser
Arrangemang
Elit
Kalltjärn
Kartor
KFUM-pladder
Klubbstuga
Länkar
Månadsprogram
Om KFUM Orientering
Tjejpladdret
Ungdomssidan

INTERNT
Arkivet
Ny medlem? Skaffa login!
Statistik
Styrelse & kommittéer
Ullmax

AKTUELLT
Stugvärdar 2026
Avlysning Skjutfältet
Eventor - Anmälan
KLUBBANMÄLAN (Eventor)
Naturpasset

SPONSORER







 
Smålandskavlen 2004-10-31 21:27 

En liten rapport om den 3 minibussar starka truppen från KFUM, som i helgen sprang budkavle nere i Vetlanda.

Nattsträckorna
Oskar sprang förstasträckan i förstalaget och inledde lite vingligt och tappade tid fram till varvningen. På andra halvan av banan fick Oskar upp farten och avslutade bra. Oskars storebror Albin gjorde tvärtom, inledde bra men avslutade lite sämre, båda gjorde dock stabila insatser som räckte till en 39:e plats inför jaktstarten. I andra laget sprang Fredrik första sträckan. Han gjorde en okej nattsträcka, några bommar här och där, totalt ca 5 minuter, totalt avverkade han 10 km natt-ol på 81 minuter. Erik var andra nattlöpare i lag 2. Erik sammanfattade sin natt men orden: "- Två stora bommar och sen väggade jag".

Damernas nattsträcka sprangs av Anette. Hon gjorde som Albin, dvs inledde bra. Vid varningen hade hon en topptid men bommade sedan bort 5-6 min och halkade ner i resultatlistan till en 37:e plats.

I H16 hade vi ett ungt och piggt gäng på plats, där åldermannen Björn inledde bra med att springa in med 21:a tid på natten.

Dagsträckorna
På Smålandskavlen är det jaktstart baserat på nattresultaten, så morgonen efter var vi ute på TC igen. Dagsträckorna inleddes för herrarna med en sträcka på ca 8 km. Där sprang Patrik Eklund i förstalaget och Johan Lundmark i andralaget. Patrik gjorde ett riktigt bra lopp, kände sig pigg i kroppen och sprang nästan prickfritt. Han förde upp laget till en 32 plats. Johan var inte riktigt nöjd men förde ändå upp laget ett par platser.
Damernas andrasträcka sprangs av Sara G. Hon gjorde en utmärkt insats på den 4,5 km långa banan och tappade endast en placering. Bra gjort med tanke på att hon har ett år kvar i D 16 och långt kvar till D21...

På fjärde sträckan hade vi Calle Olsson i H21 lag 1. Olsson, som gillar att vara i Småland, gjorde ett stabilt lopp. Efter 1/3 av banan blev han ikappsprungen av en klunga på 5-6 löpare som han sen i gammal god stil slog följe med in i mål. I andralaget var det en trött Marcus Harth som kom till växel samtidigt som segrarna OK Orion gick i mål.

H16-laget gjorde blandade insatser under dagen. Filip bommade en del, men Mathias sprang bra och Christer gjorde en fin avslutning mot sina 4 år äldre motståndare. Placeringen blev 46:a - bra med tanke på att ingen av de tre daglöparna nått H16-ålder än.

På den tredje sträckan skickade damerna ut Sara Ö. Hon sprang stora delar av banan själv och saknade draget men gjorde ändå ett godkänt lopp. Sara växlade över till Emma som 40:e lag. Emma gjorde ett bra lopp och plockade sex placeringar till en slutlig 34e plats.

Vi hade ganska höga förväntningar på Pontus på sista sträckan. Han har ju varit i bra form hela hösten och vi som var åskådare hoppades på en placering runt 30 för förstalaget. Nu hade inte Pontus någon riktigt bra dag, efter en mycket bra öppning började han tyvärr missa och förlorade 6-7 minuter. Ett bomfritt lopp av Pontan hade givit oss en placering runt 30, nu blev det istället 40. Smålands debutanten Stefan Aronsson förde i mål 2:a laget på en 131:a plats med orden: "– Det här var roligt, det gör vi om nästa år!"

Tja? Varför inte?!

Klicka på bilderna för att se dem i större format


Daglöparna i H16-laget


Balken laddar för sträcka 3


Emma tar hem spurten om 34:eplatsen, lekande lätt.


http://www.smalandskavlen.nu


Skrivet av:

Daniel Gustafsson
Skriv ut den här nyheten
Länka till nyheten: https://www.ol.kfumorebro.se/ol/?page=shownews.asp?id=1210


  [Tillbaka

Kommentarer 8 inlägg hittills
 Skriv en kommentar till den här nyheten

Skrivet av: da Silva [2004-11-01 9:29]
Groth>>> Jag säger som jag sa igår - Smålandskavlen är ett kors att bära och det bär vi solidariskt. Vissa av oss iaf...

Skrivet av: Groth [2004-11-01 9:08]
Trevlig läsning DG! Vi som var hemma och tog hand om familjen (och tydligen ses som någon slags judas) försökte följa på internet men det gick inget vidare...

Skrivet av: dg [2004-11-01 7:54]
Patrik>> Inte enligt resultatlistan.

Skrivet av: Patrik [2004-11-01 7:19]
Dg>> jag förde till och med upp laget till en 30e plats

Skrivet av: stefan [2004-11-01 7:15]
Precis, det här gör vi om nästa år. Mer vältränade och med flera lag på startlinjen, Varför inte göra smålnadskavlen till höstens stora avslutning på säsongen för alla.
daS>>Unnar du inte din storebror att få vara veckans bild?

Skrivet av: fimpen [2004-10-31 22:48]
Trevlig läsning! Bra skrivet DG!

Skrivet av: da Silva [2004-10-31 22:46]
Pecka>>> Tackar!

Skrivet av: da Silva [2004-10-31 21:40]
Eller som Olsson uttryckte det när han klev av på Fredsgatan: "-Hej då grabbar, vi ses på Måsen..."

Tack för en trevlig helg och ett snabbt och bra reportage! Den som har fler (och bättre) bilder kan gärna välja ut de bästa och skicka dem till mig så kan det kanske bli en ny veckans bild också.



[Tillbaka]