 |
|
|
|
Kommentera nyheten Rädda Nattugglan!
Du skriver en nyhetskommentar, denna kommer visas under den aktuella nyheten.
|
|
|
|
|
Lite bakgrund till Natt-ugglan. För rätt många år sedan arrangerade varje klubb i distriktet ett eget natt-KM med 10-20 löpare. Vi tyckte att varför inte ordna ett gemensamt natt-KM med 4-5 banor och fri anmälan till samtliga banor. Det skulle m. a. o. vara en liten och lättarrangerad tävling, en närtävling som de numera kallas. Tanken var också att arrangemanget skulle vandra runt bland distriktets klubbar. Året efter premiärtävlingen var det ingen annan klubb som tog på sig att ordna tävlingen så vi gjorde det igen. Sedan har det bara rullat på. För något år sedan lyftes tävlingen till en distriktstävling och kom med i det nationella tävlingsprogrammet. Det innebar att vi kunde ta ut högre avgift men även att kraven på tävlingen blev högre bl. a. när det gäller tillgång till duschmöjligheter. Vi kanske skulle gå tillbaka till närtävling och få distriktets klubbar att använda den som sitt natt-KM. Vi kanske även skall försöka få tävlingen att vandra runt bland distriktets klubbar. Om vi låter den vara en närtävling så kan vi lägga den i "storskogen" utan att behöva hyra duschvagnar och likn. Man har heller inte krav på ban- och tävlingskontroll. Varför inte efterlikna Milans poängtävling och enbart ta emot anmälan på plats, ej i förväg. Som närtävling så kan den användas som ett bra träningstillfälle om man ordnar natt-KM på annat sätt. Den blir inte lika "högtidlig" som när det är en tävling i tävlingsprogrammet. Vi behöver mer enkla och lättillgängliga närtävlingar både på dagen och natten. |
| Skrivet av: | stefan [2004-03-05 15:35] | |
|
|
Jag har en liten fundering.. Om det är så att vi känner att vi har en tung höst arrangemangsmässigt så kanske vi inte ska arrangera Nattugglan detta år, man kan ju höra sig för om någon annan klubb som inte tar så stora arrangemang kan ta hand om Nattugglan i år? Årets nattugglanskrämde nog iväg en del folk pga av det dåliga vädret som var då. |
|
|
Min teori om varför Nattugglan har haft svårt att locka löpare:
A) Den har legat fel i tiden. Nattävlingar vid den tiden på året kräver rätt sen start för att få mörker och det kan vara lite jobbigt iom att det oftast handlat om en kväll mitt i veckan. I år låg det dessutom på tisdagen när Natt-DM gick på fredagen och andra år har jag för mig att det legat tätt inpå SM. Men detta hade nog inte varit något oöverstigligt hinder för mig personligen, om det inte varit för att...
B) Den har legat på fel ställe. Karlslundsskogen och Ekemossen är faktiskt inte så spännande, särskilt inte flera år i rad.
Slutsats: Om det ska vara någon mening att driva arrangemanget vidare så måste vi i första hand erbjuda mer atraktiva tävlingsområden för att locka några löpare. |
| Skrivet av: | Peiza [2004-03-05 15:16] | |
|
|
Kan det vara så att vi har för få elitlöpare i klubben =)
Kan väl bara säga att jag inte vet varför jag inte sprungit, troligen för att det inte passat in med annat man vill göra också. |
|
|
|
 |