 |
|
|
|
Kommentera nyheten Vad tycker du om torsdagsträningen?
Du skriver en nyhetskommentar, denna kommer visas under den aktuella nyheten.
|
|
|
| Skrivet av: | Pionhed [2008-04-15 11:37] | |
|
|
Jag tycker det fungerar bra med tempoinriktning.
Skogsintervaller vore fint åtminstonde en gång på tre veckor. Sedan skulle jag gärna se att två av tre träningar har 3 - 5 minuters intervalltid och inte bara en av tre. |
| Skrivet av: | Iva [2008-04-16 20:08] | |
|
|
de tre typer av träningar som nämns ovan är OK tycker jag.
instämmer sen med killarna, mkt beror på syftet, längre tyngre intervaller med rellativt korta pauser är nyttiga, dock kanske inte passar att köras på torsdagar, speciellt inte nu när de flesta - oavsett tidigare träningsmängd - behöver ngn form av formtoppning inför vårens höjdpunkter. så de här veckorna: kortare intervalltid med längre pauser.
tyngre intervallträning nära eller på ANP tröskel (3-10min, tuff backbana, tempoträning, testbana) vore toppen att köra på TISDAGAR. då skulle de gemensamma träningar kunna se ut såhär: tis: långa eller tuffa intervaller ons: tekning tor: korta int. eller annan formtoppning
eller så kan man stanna hemma och softa ;) |
| Skrivet av: | pontan [2008-04-16 8:29] | |
|
|
Några kommentarer från en som varit med och gärna har synpunkter
70-20 ska köras i ett svep om det inte är mjölksyraträning, körs så många man orkar, 16-24 stycken ger mycket bra tröskelträning, sista intervallen ska gå något fortare än den 2:a och tredjeintervallen som annars normalt går fortast. Instämmer med pionhed att långa intervaller 3-5 minuter *5-10 stycken, med kort vila 1-1,5 min bör köras relativt ofta eftersom det är mycket likt kraven som ställs under ett ol-lopp och ger bäst effekt på syreupptagningsförmåga. Långa intervaller kan lämpligen köras i en mosse för att träna skogssteget. Backträning bör om det ska tränas köras som ett distansstyrkepass i kraftigt kuperad terräng, dock mer av uppbyggnadsträning.. Backintervall = mjölksyraträning har mycket begränsad effekt för oss orienterare och ska ev. bara köras inför formtoppning.
Viktigt för var och en att tänka på, är att det är för sent att köra ett hårt pass på torsdagen inför en "viktig" tävling lördag eller söndag |
| Skrivet av: | JohanE [2008-04-15 17:21] | |
|
|
| Det beror ju helt på syftet, men det jag och högst troligt de flesta andra har störst förbättringspotential på (förutom OL-teknik) är att höja maximal syreupptagningsförmåga, och då finns det en klar poäng i det PJ säger. Alltså störst tonvikt på intervaller med arbetstid 3-7 minuter, och gärna i tyngre terräng/motbacke så inte taskig löpteknik begränsar pulsen. |
| Skrivet av: | Pionhed [2008-04-15 11:37] | |
|
|
Jag tycker det fungerar bra med tempoinriktning.
Skogsintervaller vore fint åtminstonde en gång på tre veckor. Sedan skulle jag gärna se att två av tre träningar har 3 - 5 minuters intervalltid och inte bara en av tre. |
|
|
|
 |