 |
|
|
|
Kommentera nyheten Debatt: Våra DM-tävlingar
Du skriver en nyhetskommentar, denna kommer visas under den aktuella nyheten.
|
|
|
| Skrivet av: | LS [2003-08-27 8:30] | |
|
|
Hur ska Lång-DM se ut?
Som Oskar skriver i inledningen behövs en översyn av Lång-DM. Hur ska tävlingen se ut för att vara kul att springa, intressant att följa och locka fler deltagare?
Det finns säkert massor av åsikter, både från de som varit med något av de senaste åren och från de som valt att inte delta. Jag räknar upp några av de frågor man kan ställa, men det finns säkert fler. Vad tycker ni?
När ska tävlingen avgöras? På våren eller hösten eller kanske mitt i sommaren? En kväll eller en lördag/söndag? Som ett eget arrangemang eller tillsammans med någon annan tävling (Veckans bana, Ungdomsluffen eller en vanlig tävling med fullständig klassindelning)?
Vilka klasser ska vi ha? Som nu (HD20, HD21, HD35, HD45, HD55, HD65)? Fler klasser? Färre klasser?
Hur ska tävlingen avgöras? Individuell start? Gemensam start? Gaffling?
Hur ska banorna se ut? Banlängder? Terrängtyp? Banornas karaktär (många kontroller? långa sträckor?) |
|
|
| Debatten är nu flyttad hit! |
|
|
| Jag tycker gott man kan byta plats på sprint- och lång-DM. Kör lång-DM en helg med klasser från HD16. Kommer garanterat mer folk till lång-DM om det går en helg. Sen kan man sätta in sprint-DM en vardag, behövs inte mkt mer än två klasser, en herr och en dam. Problemet är att det kanske kan bli lite väl långa startdjup. |
|
|
| Jag tycker att de flesta Tisarna skulle få springa DM-tävlingarna för klasserna blir mycket tunnare utan dem. |
|
|
angående lång-dm, så vi här uppe i norr med 80km till tävlingen och jobb som slutar sent på eftermiddan har nog lite svårt att hinna ner till örebrotrakten och kunna ladda upp på riktigt sätt, ett maraton och lång-dm går inte att starta på med en "klacksparksuppladdning"
personligen gillar jag individuell start bäst, utan slingor, (skogen är stor), rejäla långsträckor är lång-tävlingens kännemärke men vissa kortsträckor ger ytterligare dimension, långtävling i kilsbergen är lite påfrestande men det kan nog vara en personlig reflektion,
kommer ihåg en långtävling för länge sedan, sjuttiotalet kanske, då starten gick uppåt nora med mål i ånnaboda eller suttarboda, många olika kartor användes, det var ett riktigt långlopp det!
själv skulle jag kunna tänka mig att tävla långlopp på den vanliga 1:50 000-delen då även helt nya områden kan användas, lite ol-turism nästan,
//bosse
|
| Skrivet av: | LS [2003-08-27 8:30] | |
|
|
Hur ska Lång-DM se ut?
Som Oskar skriver i inledningen behövs en översyn av Lång-DM. Hur ska tävlingen se ut för att vara kul att springa, intressant att följa och locka fler deltagare?
Det finns säkert massor av åsikter, både från de som varit med något av de senaste åren och från de som valt att inte delta. Jag räknar upp några av de frågor man kan ställa, men det finns säkert fler. Vad tycker ni?
När ska tävlingen avgöras? På våren eller hösten eller kanske mitt i sommaren? En kväll eller en lördag/söndag? Som ett eget arrangemang eller tillsammans med någon annan tävling (Veckans bana, Ungdomsluffen eller en vanlig tävling med fullständig klassindelning)?
Vilka klasser ska vi ha? Som nu (HD20, HD21, HD35, HD45, HD55, HD65)? Fler klasser? Färre klasser?
Hur ska tävlingen avgöras? Individuell start? Gemensam start? Gaffling?
Hur ska banorna se ut? Banlängder? Terrängtyp? Banornas karaktär (många kontroller? långa sträckor?) |
| Skrivet av: | LS [2003-08-27 8:12] | |
|
|
Bra initiativ med en debattsida.
Vi i ÖLOF:s tekniska kommitté är förstås mycket intresserade av att få del av så mycket synpunkter som möjligt när det gäller tävlingarna i distriktet, och speciellt de tävlingar som ÖLOF har ett ansvar för, dvs DM-tävlingarna, 5-manna och Ungdomsluffen.
Kom igen nu, alla som har någon åsikt om våra tävlingar. Skriv här vad ni tycker.
Nu får vi också hjälpas åt att göra sidan mer känd. Oskar, går det att lägga sidan på en lite med framträdande plats? |
| Skrivet av: | stefan [2003-08-24 22:00] | |
|
|
| Jo det ser onekligen lite konstigt ut när någon "stor-klubb" arranger ett DM. Kanske vore så att DM- arrangerades av "små" klubbarna då det är ett arraangemang av lite mindre storlek. DM är ju dock en mästerksapstävling och allt ska ju vara så bra som möjligt då, därför så kanske de större klubbarna eller Ölof hjälpte till med vissa arrangörsbitar och kartor för att säkerställa kvalliten. |
| Skrivet av: | BoRot [2003-08-22 14:14] | |
|
|
| Svar till övriga DM tävlingar;HYPOTES Jag tror att man skulle skapa en arrangörsgrupp som tog på sig det övergripande ansvaret för hela tävlingsarrangemanget. Det finns mycket kunnigt folk i distriktet som , ok tycker det är kul att springa, men som ser det som en större utmaning att fixa bra arrangemang. På så vis skulle ingen klubb bli helt inblandad utan bara speciella medarbetare med ÖLOF som arrangör. Visst förstår jag problematiken med kartproduktion etc. men jag bortser som sagt från detta i min tes. |
|
|
|
 |