Erik Göthlin kom inte före Markus Kvarndal i söndagens Karlslundslopp över 10 km. Som väntat rusade Markus iväg med täten från start. Själv låg jag lugn i bakvattnet och sparade mig (även om jag vid 1-km skylten såg att jag låg långt under 1-km intervalltempo). Här var det bara att ta det lilla lugna så skulle nog täten köra slut på Markus och jag kan lätt klippa honom i sista backen över åsen. Jaha där är 4-km skylten och varför känns det som om lungorna håller på att krypa upp i halsen och lämna två värkande hål efter sig? Terränglopp har en viss charm; avstånd på 20 m framåt känns oöverstigliga samtidigt som de känns obetydliga bakåt. Men nej stegen bakom hörs allt tystere, jag kämpar ner honom bra. Där är åsen men ingen Markus i sikte men jäklar det är en gubbe bakom som försöker gå ikapp. Det ska väl gå att ta fart nedför åsen och hålla i hem, japp han släpper. 50 m kvar härl... vad tusan snabba steg bakom, gubbj_k_ln, sträck ut för tusan, aj hjärtat och så sprang en ungtupp förbi. Jaja jag blev i alla fall inte spurtslagen av en ålderman.
|