Rapport från sommarjobbarna 2025-07-02 17:14 

Under de senaste veckorna har några av oss ungdomar via kommunen fått jobba för
KFUM. Vi som jobbat är Ted, Henning, Julia, Ella, Alva och Sofia.

Vecka 1
Vi förberedde SOL-Skola för barn 9-12år. Vi la banor, planerade och bakade lite till fika för
barnen.
Vi började även ta in fasta kontroller i form av trästolpar. De har funnits i Karlslund för att
träna på men är nu alldeles för ruttna för att använda.

Vecka 2
SOL-skola

Tisdag
Solskolan började med lite pyssel och häng i klubbstugan. Och eftersom det var fint väder
gick vi ut när alla hade kommit och drog igång med namnrunda för att lära känna
varandra. Efter det var det dags för första träningen. Vi körde uppvärmning med först till
hatten, och sen var det OL-slingor där vi delade upp oss och körde så många slingor som
man hann med. Efter det frukt i klubbstugan, och lunch. Sedan körde vi 36-leken som
uppvärmning inför keps-OL, och efter ett spännande keps-OL avslutades tisdagen med att
barnen fick dekorera egna sol skolan tröjor!

Onsdag
Vi började onsdagen med en sprintträning borta i Solhaga, vi gick tillsammans med
barnen dit och det fanns två olika sprintslingor som de fick köra. Barnen var glada och
solen tittade till och med fram.
Sedan gick vi tillbaka till Karlslund för att leka lite lekar och äta lunch.
På eftermiddagen körde vi en klurig momentbana där vi delade upp oss så att ingen
sprang ensam och dem flesta körde med en ledare.
Dagen avslutades med fika och fri lek tillbaka i klubbstugan.

Torsdag
Torsdag och sista dagen började vi med lite lekar inomhus pga det dåliga vädret. När
regnet var över gick vi en runda runt 1 km spåret, där fick barnen göra uppdrag längst
vägen och i belöning fick de ett antal bokstäver för varje station.
När det började närma sig lunch kom vi fram till grillplatsen där vi bjöd på korv och
marshmallows. Efter lunch var det dags för träning i form av räv-OL, där några av oss
ledare klädde ut oss.
Efter träningen fick barnen kuvertet med bokstäver de samlat på sig i början av dagen.
Bokstäverna bildade meningen "Det finns glass i frysen" och sedan sprang alla tillbaka
och vi avslutade lägret med glassfika.

Vecka 3
I början av veckan tog vi in resten av alla fasta kontroller som totalt var drygt 100st. Det
ska dock sägas att drygt hälften av alla kontroller faktiskt fanns. Det togs även in under
bitvis spöregn. Men som tur var fick vi hjälp av både Camilla och Lillvor att transportera
en del stolpar som var väldigt otympliga.
Onsdag till torsdag hängde vi i kalltjärn med sällskap av Lasse Arlebo. Vi snitslade dels
kontrollpunkter för att senare i sommar kommer ett gäng tjeckiska ungdomar på läger till
Kilsbergen för att orientera. Vi fick även fixa lite i kalltjärn där vi målade om (nästan) ena
långsidan på huset men färgen tog slut på sista delen. Vi staplade även en rejäl vedhög in
till vedboden och gjorde lite annat småfix. I kalltjärn passade vi även på att basta och
grilla lite.

Utöver detta har Alva som inte kunde vara med sista veckan snitslat för de andra
kontrollerna till tjeckerna med hjälp av Johanna som varit våra handledare.















Läs nyheten på internet: http://kfum.eddata.se/ol/?page=shownews.asp?id=4926

Skrivet av: Johanna Nordström