|
Sponsorkommitén tar nya tag!
| 2001-03-01 01:09 |
Vi har tagit oss an uppgiften att lägga upp en strategi och ett arbetssätt för klubbens förhållande till våra sponsorer. Här följer en liten redogörelse om hur vi tänker arbeta.
Varför sponsorer? Föreningens verksamhet bygger på att resurser till olika verksamheter kommer in på ett eller annat sätt! Resurser skapas t ex genom klubbmedlemmars arbete, tävlingsarrangemang, lotterier, sponsorer etc. Sponsorer hjälper oss med resurser genom att stötta ekonomiskt eller med varor. Sponsorer skapar möjligheter genom sina kontakter.
Som sponsorkommitté vill vi arbeta för att bygga upp en långsiktig relation med våra sponsorer där vi har ett gemensamt utbyte av varandra. Vi som klubb skall ge något tillbaka till våra sponsorer.
Tyvärr blir det ibland så att den enda kontakten vi har med en sponsor är fakturan på det avtalade beloppet som vi skickar varje år.
Vi vill bygga upp rutiner där vi "vårdar" våra sponsorer och där vi har en naturlig kontakt på ett personligare plan än hitills.
Så här tänker vi arbeta: Inledningsvis börjar vi med att inventera vilka avtal och informella avtal vi har samt vilka kontakter vi traditionellt har använt. Vi kommer att intervjua några av de som tidigare har haft många kontakter med våra sponsorer. Systematiskt tänker vi kartlägga vilka kontaktytor vi har mot tänkbara nya sponsorer. Vi kommer att lägga upp ett antal "paket" som kan passa våra sponsorer med innehåll som reklam på tävlingsdräkter, exponering på hemsidor, kartsponsring, sponsoraktiviteter kopplat till orientering och friluftsliv, etc.
För att lyckas med vårt arbete behöver vi hjälp av alla medlemmar i klubben, då vi tror att "den som har bäst chans" bör vara den som har kontakten med sponsorerna. Vi kommer att samordna och koordinera kontakterna från klubben men klarar inte av att genomföra allt själva.
Har Du idéer och tankar kring detta är välkommen att kontakta någon av oss i sponsorkommittén
"Sponsorskommittén" + DU = Resurser till klubben.
Fimpen, Pecka, Harlén
Denna programförklaring skulle förstås ha funnits med i det kommande numret av Oljud men glömdes bort en "sen natt/tidig morgon"... OBS! Naturligtvis inte av den kompetenta redaktionen, utan av slarvigare element i lägenheten (Redax anm.)
Läs nyheten på internet: http://kfum.eddata.se/ol/?page=shownews.asp?id=45
Skrivet av:

Erik Harlén
|