Dom i Stockholm som bestämmer var och när i Sverige det ska anordnas Vårrus har i år haft den goda smaken att förlägga Vårruset i Örebro tisdagen den 22 maj utan att bry sig det minsta om att vi då precis har pustat ut efter våra kämpainsatser i samband med våra egna arrangemang i Kristi Himmelfärdshelgen. Men våra vänner inom friidrotten förlitar sig på att vi som vanligt ställer upp och hjälper till att föra även detta projekt i hamn. Och vi brukar inte bli lottlösa. Inom en mycket snar framtid kommer det finnas möjlighet att på anmälningssidan teckna sig för några timmars medverkan under tisdag sen em och kväll. Följande funktioner har vi lovat ställa upp och hjälpa till med: 1. Parkeringsanvisare (ca 25 st) runt Gustavsvik och närmast järnvägen på Aspholmen. 2. Busshållplatsvakter (ca 20 st) som bevakar busshållplaser runt löpslingan så ingen står och väntar på en buss som under själva ruset anlöper en annan busshållplats. 3. Vägvisare (ca 10 st) som vid några strategiska platser ser till att den tunga trafiken inte tar vägen som de brukar förbi Gustavsvik utan åker hela Glomman - Hagalundsvägen - Gustavsviksvägen till Södermalmsplan eller tvärtom. 4. Prisutdelare (minst 40 st) som direkt efter löparnas målgång står vid långbord och delar ut något av alla dessa småpriser som ska fördelas. Till detta jobb kan med fördel även ungdomar från ca 12 år vara med. 5. Då hela festen har bedarrat brukar vi även åka runt och plocka skräp. Till det behövs 5 st. För alla dessa poster behövs ca 100 personer. Detta klarar vi inte av att ställa upp med om inte flera kan tänka sig att dubblera framför allt vad gäller parkering och prisutdelning (som många mycket förtjänstfull även gjort under tidigare år). Jag har tagit på mig ansvaret att även till Vårruset få fram tillräckligt många funktionärer och jag ber: Bit ihop och notera dig på listan som i år förhoppningsvis ska få en kolumn med rubriken: Jag kan i värsta fall men helst inte. Denna kolumn ska inte användas som något förstahandsalternativ för då kommar alla i den kolumnen givetvis att räknas som användbara. Alltså om vi ska kunna ha en sådan kolumn måste den användas väldigt restriktivt, även av mig förstås. De som inte finns med på listan när vi träffas på torsdagstävlingen kommer jag att jaga med blåslampa för besked. Då har jag kanske hämtat mig efter att fått rätt på de sista funktionärer som behövs till torsdag - fredag - lördag. Men i ärlighetens namn kommer jag kommer nog inte att vara så trött av det. Att ta på sig arbetet med att fylla personalbehovet till ett större arrangemang gör man bara när man är förvissad att klubben ställer upp. Och det är jag och många med mig övertygad om att det ska fungera även den här gången.
|