|
KkkK - 36 Älvtomtabäcken
| 2007-01-16 18:43 |
Vid rondellen vid Haga centrum var förr ett av Örebros bästa kräftvatten och även stora gäddor kunde man fånga där, och så sent som på 1940-talet låg Älvtomta och västra Örebros badplats där.
Men vi tar det från början. Älvtomtabäcken har sin upprinning i närheten av Röcklinge mellan Eker o Kil. I början är det bara ett smalt dike men växer till sig under sitt lopp mot söder genom Hjulberga by. Diket blir så småningom en liten bäck när den rinner i sänkan mellan Ekersskogen o Runnaby. Ett vattenflöde från trakten sydväst om sjön Lången ansluter vid Södra Runnaby. Där kommer även den lite vildare Dunderbäcken fram ur skogen. Den avvattnar markerna omkring Averskogen och den stora Bredmossen och går i en tvär skärning genom Karlslundåsen innan den ansluter till Älvtomtabäcken ute på gärdet. Vid Mellringe, i området där bäcken rinner under Sandbackavägen låg förr Mellringe tegelbruk mellan 1870-1900 även ett par hundra meter norr om kiosken vid Vaktelvägen låg ett tegelbruk Rosta från 1750 och några tiotal år framåt. Att det låg så många tegelbruk i trakterna beror på att efter den stora stadsbranden i Örebro 1854, var det brist på tegel i Örebro eftersom de flesta ville bygga i det materialet. Tillbaka till bäcken, som sedan rinner genom Björkhaga o väster om Haga centrum och sedan ut i Svartån vid Risbergska skolan. Men så gjorde den inte förr utan vid rondellen gick bäcken rakt österut straxt söder om nuvarande Karlslundgatan rakt under motorvägen vid Statoil för att sedan fortsätta rakt igenom Rostaskolan. Därefter passerade den mellan västra och Östra Vintergatan (finns en bäck där fortfarande) som rinner ut vid hängbron mitt i mot Örnsro IP. Men ännu längre tillbaka vek den österut på slutet och hade utloppet i Svartån vid Älvtomtagatan. Men p g a alla översvärmningar som ställde till en massa problem så ändrades bäckfåran ett flertal gånger. Först vid Älvtomtagatan, sedan rätades den väldigt genom Björkhaga där den även grävdes ner i en kulvert öster om Björkhagaskolan. Den slutliga och största förändringen blev när man från Haga centrum grävde bäcken rakt söderut och kom att få sitt utlopp väster om Risbergska skolan. Men den biten går den till hälften under jorden bl a rakt under parkeringen vid Haga centrum. I dessa trakter har man även börjat röjt och anlagt vandringsstigar längs bäcken (se foto) det skall de även fortsätta med ända upp till Björkhaga om allt går som det ska. Sammanlagt finns det ett 10-tal broar från Björkhaga till nuvarande utlopp i Svartån. Nu för tiden är det nog svårt att fånga kräftor eller fisk i bäcken men det finns andra som trivs i vattnet. Så sent som 2003 höll en bäver på och fällde träd i bäcken vid Björkhaga. Ni kan försöka att följa bäcken från förr på de gamla kartorna som finns med i artikeln.
Läs nyheten på internet: http://kfum.eddata.se/ol/?page=shownews.asp?id=1865
Skrivet av:

C-G Garpenlund
|