|
KkkK - 26 Stickspåret till kvarnen
| 2006-11-11 09:51 |
Om man tittar noga i naturen runt Karlslund jvs och området NÖ mot kvarnen kan man fortfarande se hur stickspåret från stationen till kvarnen har gått. Det byggdes samtidigt som Svartåbanan gjordes i slutet av 1800-talet och bekostades själv av Theodor Diden på Karlslund.
Han insåg vilken betydelse järnvägen hade för frakter till Karlslund. Spåret utgick från en växel i närheten av stationen. Det passerade den nya järnvägsbron över kraftverkskanalen och fortsatte i ett nedförslut mot magasinet. Här gick spåret först över en liten bro till vattentuben för driften av kvarnturbinerna. Därefter måste vagnarna växla spår för att sedan bli inpuffade genom den stora magasinporten. Det berättas att under hösten vid fuktig väderlek fick lokbiträdet ibland sanda rälsen. Det var tvunget för att inte loket skulle slira i motlutet när de lastade vagnarna skulle dras upp till Svartåbanan. Längden av spåret är knappa 500 meter. Magasinspåret kom sedan att användas fram till 1940-talet för transporter av gödning och säd innan det så småningom bröts upp. De små broarna, vilka tillhörde spåret, är också borta men de välarbetade brofästena av sten finns fortfarande kvar.


Läs nyheten på internet: http://kfum.eddata.se/ol/?page=shownews.asp?id=1833
Skrivet av:

C-G Garpenlund
|