|
KkkK - 18 Hagatorpet (Hundklubben)
| 2006-09-14 20:48 |
Förra veckan tittade vi till höger när vi kom Grävevägen in mot Örebro och såg "Stora Logen" men om vi tittar till vänster istället så ser man det nybyggda huset som Örebro Brukshundklubb har.
Hagatorpet som det heter finns omnämnt i husförhörslängden redan i slutet av 1700-talet. Troligen fanns det ett äldre torp på platsen eller alldeles i närheten. Omkring 1820 skedde en ny- eller ombyggnad av huset, som nu blev bostad för två familjer vilka fick samsas och dela på den lilla ladugården och uthusen. Av det gamla torpet med tillhörande små byggnader finns i dag ingenting kvar. På vår karta runt klubbstugan finns 2 stycken jordkällare kvar i dess närhet förmodligen är de sedan den gamla tiden. Det gamla huset förstördes så sent som i juni 2002 av en stor brand, troligen orsakade av rökande barn. När de sista hyresgästerna och arbetarna vid Karlslund flyttat ut övertogs torpet efter en tid av Örebro Brukshundklubb. Även KFUM Örebro var intresserad av torpet innan den nuvarande klubbstugan dök upp. För att få det trivsamt lade hundklubben under årens lopp ned mycket arbete och tid på både in och utvändig renovering. Vid eldsvådan blev det välskötta Hagatorpet helt utbränt och resterna revs och fraktades bort några dagar senare. Dock beslöts tidigt att satsa på en snabb återuppbyggnad och det nya klubbhuset stod klart redan vid slutet av året. Här fortsätter nu Brukshundklubben sin verksamhet vilken pågått hela tiden trots branden. Det svartvita fotot av gamla torpet är från år 1997.


Läs nyheten på internet: http://kfum.eddata.se/ol/?page=shownews.asp?id=1777
Skrivet av:

C-G Garpenlund
|