|
KkkK - 12 Karlslund telestation
| 2006-08-01 11:04 |
Lite historik om när en telefon var en telefon och inte något annat. Det ligger ett rött hus i NV delen av Rävängen ca 250 meter VSV om herrgården, detta hus handlar denna artikel om. För att klara automatiseringen av telefontrafiken i Örebroområdet hade Telegrafverket under åren 1936-37 projekterat och byggt om telegraf och telestationen i Örebro.
Örebro telestation skulle automatiseras under försommaren 1938, nästan samtidigt med ytterstationerna Adolfsberg. Lillån, Mark o Runnaby. Men Telegrafverket ville ha en landsväxel färdig i närheten av Örebro redan året före, detta för att få prova installationen och dessutom ge några av reparatörerna en inblick i den nya tekniken. Valet föll på Karlslund som låg på lagom avstånd från staden. Här skulle nu en liten automatstation byggas och vara i drift ett år före Örebrostationens automatisering. Tidigare gick Karlslundsabonnenternas samtal, liksom alla andra i Örebros närhet, på egna ledningar eller genom en manuell landsväxel in på Örebro telestation. Där togs samtalet emot av telefonist och kopplades vidare. Godsägare Dieden lovade Telegrafverket att stationshuset skulle få uppföras nästan var som helst i Karlslundområdet. Ändå valdes den lite sanka marken nere vid Rävängen. Troligen var man rädd för åskans skadeverkningar och därför föredrogs en plats nedanför åsen. Någon nytta hade placeringen med sig i alla fall. Den nödvändiga jordningen av stationen med kopparkabel och jordplåt blev bra i den fuktiga marken nere på ängen. Våren 1937 började man alltså bygga den nya landsväxeln av modell 1933-35 i det nyuppförda huset. Godsägare Dieden kom under montagetiden nästan dagligen ner till stationen för att se hur långt arbetet kommit. Han lär också vid ett flertal tillfällen yttrat "Nu får jag automatisk telefontrafik före Örebroarna också". Han hade redan tidigare visat sig vara en föregångare när det gäller teknik för driften av Karlslund. T ex hade hans kor i ladugården elbelysning före Örebroarna. Sommaren 1937 togs Karlslundsväxeln i drift med försiffrorna 42 i nummerserien, ett 20-tal abonnenter från Lindbacka, Karlslund, Skråmsta och Älgskogen blev de först anslutna, Dieden fick till exempel nummer 42002. Vid samtal inom området till abonnenter med samma försiffror (42) som gäller i Karlslund, så kunde deras nummer slås på fingerskivan. Man kom då genast i kontakt med den uppringda utan inblandning av en telefonist, detta var den stora nyheten. Växeln hade även ett antal ledningar till Örebro. Om man ville ringa till någon annan plats utanför Karlslundsområdet, fick abonnenten slå en nolla. På anropet svarade en telefonist i Örebro, som därefter kopplade samtalet vidare. Efter Örebrostationens automatisering 1938 kunde Karlslunsborna koppla sig till alla abonnenter i Örebro. Men till den närmaste landsorten eller landet i övrigt fick man fortfarande beställa lands- eller rikssamtal av telefonisten. Så småningom ökade antalet telefoner i området, växeln som nu var modell 1936 fick bytas ut till en större, av modell Standard 41, vilken i sin tur kunde ökas i flera steg. Detta skedde också någon gång under 1960-talet, senare ändrades nummerserien för Karlslund till 172000. I mitten av 1980-talet hade stationen blivit alltför omodern. De omkring 160 abonnenterna under Karlslund anslöts efter en tid till Örebros nya AXE-station. Detta gav snabbare uppkopplingstider och tillgång till den senaste telefontekniken med olika teletjänster. Den gamla landsväxeln skrotades och övertogs så småningom av Örebro Biodlarförening som har den som klubbstuga och att förvara materiel i Att Dieden var en föregångare inom mycket kan man bl a se på det tlläggskontrakt som skrevs 1902 gällande en Rikstelefon anslutning med nr 222 till Karlslunds kraftstation, ledningen grenade sig sedan till kvarnen som fick samma nummer. Redan år 1878 berättar Dieden att det finns en telefonförbindelse mellan kontor och stall på gården. Anläggningen var alltså i drift endast två år efter Bells patent på telefonen, vilket var mycket tidigt. Karlslund gård blev i december 1886 genom en enkeltrådig förbindelse inkopplat på den privata Örebro Telefonförenings växel med nummer 172, föreningen hade startat 1881. En del fakta och bilder är hämtade ur Karlslunds Hembygdsörenings årsskrift "förr o nu"

Läs nyheten på internet: http://kfum.eddata.se/ol/?page=shownews.asp?id=1728
Skrivet av:

C-G Garpenlund
|