Tre taggade H21-lag stod på startlinjen och när andralagets Per Sjögren började gnälla under uppvärmingen på att det kändes segt, då anade vi att det var något stort på gång. Och vi blev inte besvikna - redan vid första radiorapporteringen var Sjögren med i tätklungan, tillsammans med bland andra förstalagets Per Janzon. Samma sak även vid varvningen efter knappt hälften av den drygt 10 km långa sträckan, där ca 50 lag passerade inom knappt två minuter.
Vid de efterföljande rapporteringarna från skogen föll allt fler lag ifrån, men både Per och Per höll sig kvar. In till mål satte sen Sjögge in spurten och kunde defilera in och växla ut Per Eklöf med 5 sekunders ledning. Stort! En knapp halvminut senare växlade Per Janzon över till undertecknad som 21:a lag. Även tredjelaget fick en stabil start genom Patrik Eklund som växlade knappt 7 minuter efter.
Ut på andrasträckan var det full fart direkt. Gott om lag att styra efter, kontrollerna satt där de skulle och snart passerades "Löken". Lite osäkerhet strax innan varvningen gjorde dock att klungan framför hann i väg och att Löken kom ikapp igen. Full fart in till varvningen och sen för att jaga kapp på tätklungan igen. Som tur var följde en långsträcka direkt efter varvningen och vi hade snart kontakt med klungan igen och kunde så småning om växla som 11:e och 14:e lag, båda inom 30 sekunder efter.
Under tiden hade damerna hunnit starta och både Iva i förstalaget och Sara G i andralaget öppnade bra. Båda var fint med till varvningen och till växel kom Iva in som 21:a, en minut efter. Sara missade lite på slutet och dröjde ytterligare en stund, men på grund av sjukdomsåterbud var laget ändå inte fullt, så det gjorde inte så mycket. Sara Öberg gav sig ut på en liten lugn tur i skogen, men fullföljde inte banan på sträcka två.
Åter från duschen möttes man av beskedet att Pontus och Calle hade rapporterats som fjärde och elfte lag ute vid radiokontrollen. Otroligt, på ett SM! Nu höll det inte riktigt ända in, men Pontus plockade ändå två placeringar till nionde plats för förstalaget, knappt 1,5 minut efter täten och en mycket trött Calle nådde målet som 15:e lag, 32 sekunder senare. Nu gällde det verkligen för våra avslutare Per Öberg och Stefan Aronsson!
På damkavlens andrasträcka hade Emma haft lite problem. Några missar i skogen gjorde att laget tappade 7 platser och Anette fick gå ut som 28:e lag på sistasträckan. I vårt tredje herrlag hade Janne och Fredrik klättrat lite och växlat ut Erik Göthlin på 53:e plats, en dryg halvtimme efter täten.
Det var inte utan nervositet man såg den ena landslagsesset efter det andra, tillsammans med massa andra riktigt bra orienterare löpa ut före och efter Per och Stefan på den sista sträckan. Det här skulle bli riktigt tufft... Men Per skötte sig mycket bra och kom in till varvning som sjunde lag! Även Stefan hängde i fint och passerade på en placering runt 20. Nu väntade en olidligt spännande väntan på fortsatta radiorapporter, men när de väl kom var det tyvärr inga goda nyheter. Öberg som egentligen inte tränat för så här långa distanser kroknade och dröjde. Lag efter lag löpte i mål och en mycket trött och besviken Per joggade till slut i mål som 20:e lag. Något riktigt stort var på gång, men 17:e platsen från Gotland 1999 står sig fortfarande som bästa herrseniorresultat i modern tid. Men nu vet vi att vi kan, vi kommer igen!
Andralagets insats kan dock inte klassas som annat än succé. Stefan var sånär på gång att ta en placering precis bakom förstalaget, men några missar på slutet gjorde att bland andra OK Tisarens Emil Lauri smet förbi. Men 26:e plats, bara 18 minuter efter svenska mästarna på fyra sträckor är otroligt bra.
Anette gjorde ett bra lopp på sista sträckan och hyfsade till damlagets placering till 22:a plats och bästa distriktslag. Erik Göthlin sprang in tredjelaget på 60:e plats, inte heller illa med tanke på att det ändå är SM...
Med blandade känslor vände vi hemåt, det har varit en spännande dag, där vi ändå får säga att vi verkligen var med i matchen in i det längsta. Vi har blivit och ska i ännu högre grad bli en kavleklubb att räkna med.
Resultat
H21 (sträckresultat/växlingsresultat)
1 IFK Lidingös Skid o OK 1 4:11:20
20 KFUM Örebro OK 1 4:20:32
Per Janzon 1:05:26 21 1:05:26 21
Oskar Arlebo 1:02:40 10 2:08:06 11
Pontus Halldin 49:17 21 2:57:23 9
Per Öberg 1:23:09 26 4:20:32 20
25 OK Tisaren 1 4:28:57
26 KFUM Örebro OK 2 4:29:12
Per Sjögren 1:04:54 1 1:04:54 1
Per Eklöv 1:03:21 17 2:08:15 14
Calle Olsson 49:39 25 2:57:54 15
Stefan Aronsson 1:31:18 47 4:29:12 26
38 Hagaby GoIF 4:41:34
60 KFUM Örebro OK 3 5:16:10
Patrik Eklund 1:11:41 61 1:11:41 61
Jan Johansson 1:15:48 55 2:27:29 58
Fredrik Björkl 1:00:10 67 3:27:39 53
Erik Göthlin 1:48:31 82 5:16:10 60
78 OK Tisaren 2 5:33:18
D21 (sträckresultat/växlingsresultat)
1 Stora Tuna IK 1 2:59:04
22 KFUM Örebro OK 1 3:15:43
Iva Navratilova 57:25 21 57:25 21
Emma Arlebo 1:03:23 31 2:00:48 28
Anette Carlsson 1:14:55 20 3:15:43 22
59 Almby IK 3:48:54
KFUM Örebro OK 2 Ej godk.
Sara Garpenlund 1:05:16 63 1:05:16 63
Sara Öberg Utgått
Josefin Gerdevåg Ej start |
|
 Patrik, Per och Per efter en mycket bra förstasträcka.
 Per och Oskar intervjuas av Åke efter sträcka 2.
 Pontus på väg mot växling efter tre sträckor.
 Calle - en trött motionär av världsklass.
 Nettan, ganska nöjd med sitt lopp.
 En trött Per Öberg på väg mot mål.
 Stefan, historisk andralagsankare.
|