Svettigt men trevligt i Eskilstuna 2001-07-08 16:40 

I drygt 30 graders värme sprangs i helgen Eskilstuna Weekend i Svalboviken, några mil söder om Eskilstuna. Ett litet gäng KFUM:are var på plats och njöt av solen och den fina terrängen.

Bästa resultat nåddes inte oväntat av syskonen Garpenlund. Crister tog hem segern i H10 med betryggande marginal och Sara blev efter etappseger sista dagen tvåa i D12, inte många sekunder efter ständiga konkurrenten Jenny Lönnkvist, Tullinge.
I H21L lyckades jag (Oskar) springa upp mig efter den usla förstaetappen och slutade 3:a, 1 dryg minut efter totalsegraren.
Terrängen var som sagt mycket fin och svårorienterad och det kunde bommas en hel del. Exempelvis var vår OS-representant Curt inte helt nöjd med sin insats, då han bland annat bommade 40 (!) minuter på en kontroll sista dagen. Vi får hoppas att han har hittar flytet igen då det är dags om en månad.

Parallellt med 3-dagars löptes Elitserien och uttagningslopp inför VM i Finland om en månad. Tyvärr gick det inte som vi hoppats för Per Öberg och Marlena Jansson och några VM-platser för dem blev inte aktuella. I stället fick vi imponeras av Mats Troeng, Storvik (bilden) som vann det klassiska testet över drygt 16 kilometer med nästan 7 minuter i hettan. Vi får hoppas att det blir lika varmt på VM, för då blir det nog svenskt guld...


Eskilstuna Weekend

Läs nyheten på internet: http://kfum.eddata.se/ol/?page=shownews.asp?id=147


Skrivet av:

Oskar Arlebo