Träningslördag i norra kilsbergen. Resultat. 2005-02-20 11:20 

Träningshelgen fortsatte under lördagen med två stycken OL-pass. Uppslutningen var betydligt bättre än under natträningen.

På förmiddagen var det "lagtempo"-träning på kartan Östanbergshyttan. Den fina terrängen bjöd på tuffa utmaningar såväl fysiskt som o-tekniskt. Arrangörerna satte en maxtid som dock många löpare översteg.

På eftermiddagen var det en o-tekniktestbana. Den bestod av 2,4km intensiv orientering över 8 kontroller. Det var individuell start med tidtaging. Meningen var att man skulle springa banan två gånger för att efter andra varvet ha fått ett mått på hur mycket tid man lägger på enbart kartläsning. Ungefär hälften av deltagarna orkade genomföra passet som planerat.

Resultat:

Jan Johansson 18.35
Lars Jonhed 19.12, 19.17
Patrik Eklund 19.26, 17.35
Per Janzon 20.04, 20.12
Calle Olsson 21.24, 20.00
Per Sjögren 22.26, 17.14
Johan Gunnarsson 22.27
Fredrik Björklund 22.39, 18.40
Erik Harlén 24.06
Johan Lundmark 24.36
Henrik Wass 24.49, 16.45
Christer Garpenlund 25.24
Stefan Däpp 25.59, 20.13 (utan vila!)
Kristin Jacobsson 26.09
Anette Carlsson 28.00
Sara Garpenlund 32.47
Lina Jonhed 37.38, 34.08
Madeleine Nicolas 39.23


Arrangörernas syfte med träningshelgen var att visa att vi behöver satsa mycket på teknikträning, helst i högt tempo. Vi hoppas att alla förstår att det är den tävlingslika träningen som ger resultat. Distanslöpning och många träningstimmar i all ära, men det är inte där vi skall fokusera om vi vill prestera bra under säsongen.

Tack för en bra träningshelg där många visade en inställning som kommer att räcka långt!
/Per, Erik, Oskar



Läs nyheten på internet: http://kfum.eddata.se/ol/?page=shownews.asp?id=1294


Skrivet av:

Per Öberg