Strålande höstväder och en strålande insats av vårt förstalag. 25:a och därmed plakettplats, är det överlägset bästa resultatet vi nått i denna tävling genom åren. Efter att vår ordinareie startman Per Sjögren fått kasta in handduken på grund av en fotskada, fick Marcus Kvarndal täcka in på första sträckan. Han gjorde där en hyfsad insats, inga stora misstag och växling som 93:a, knappt 6 minuter efter. Detta gav utmärkt plockläge för undertecknad som hade gott om fina ryggar att springa på och kunde skicka ut tjejerna som 50:e lag, 8 minuter efter ledande Halden.
Emma, Sara, Sara och Josefin gjorde en riktigt bra sträcka, upp ytterligare 17 platser och bara ett par minuters tapp på täten. Laget fortsatte med mycket bra lopp - Ida, Stina, filip och Elmo på fjärde plockade ytterligare en plats och vi var nu 32:a. På femte sträckan var Oskar Axelsson på väg mot ett kanonlopp, men missade en kontroll på slutet med ett par meter, lade bort 5-6 minuter och växlade över som 34:a, efter Calle, Groth och Patrik, i stället för först av de 4. Nu spelade detta senare inte så stor roll, eftersom UK:s fina disponering och bra lopp av Björn, Torbjörn, Magnus och Weine på sträcka 6, och av Gustav, Fredrik, Holm och framför allt uppsamlaren Janne på sträcka 7, i stort sett helt eliminerade den missen.
Christer Garpenlund fick springa ut som 36:e lag på den korta 23:e sträckan och med den fart som han lämnade målgärdet så tändes hoppet om att vi kanske skulle kunna nå en placering bland de 30 bästa. Vilken grej! Knappt 20 minuter senare, bland många 4 gånger så gamla och dubbelt så långa konkurenter kom Christer in för växling igen, nu som 33:e lag. Även Anette gjorde en riktig toppinsats och förde upp oss bland de eftertraktade 30 bästa lagen. Bara för Pontus att gå ut och bevaka alltså, men han nöjde sig inte med det. I det stenhårda motståndet kutade Pontus runt på 15:e bästa sträcktid, spöade ett flertal landslagsmän och plockade upp oss till 25:e plats. Härligt!
Även i våra andra två lag gjordes strålande insatser. Tyvärr fick inte vårt tredjelag något slutresultat efter att Stina Gärdevåg tvingats avbryta sitt lopp för att ge hjärt- lungräddning åt en äldre löpare som kolapsat strax efter start. Strålande insatser noterades bland annat av Martin Groth på sträcka 7, näst bäst tid av KFUM:arna och fjärde tid av alla distriktslöpare. Riktigt härlig var Martins kommentar efteråt: "Den som ska peta mig från kortaste sträckan på tiomila i vår får träna riktigt bra i vinter..." Även vårt schweiziska nyförvärv Stefan Däpp sprang mycket bra, liksom bland andra Widén, Birgitta A och Maja, för att nämna några. Det hela avslutades med en rafflande omstartsduell där Mats C nådde målet som sjätte man i omstarten, några meter före Örjan och därmed fastställde andralagets placering till 177, vilket får anses mycket bra. Exempelvis är vi bara några minuter bakom Tisarens och Hagabys andralag, trots att vi fördelat våra löpare jämnt över två lag. Vad tredjelaget hade hamnat är ju svårt att avgöra, men grovt uppskattat räckte även deras insats till en motsvarande placering runt 170-190.
Härligt kämpat alla löpare och stort tack till Daniel, Jonas och Albin som jobbat hårt med lagen, Ingemar för logibiten, Johan Gunnarsson för reseplaneringen och tillsammans med Lasse H för utmärkt rattning av bussarna. Nästa år får vi en tuff men rolig uppgift att toppa det här resultatet!
Resultat
1 HALDEN SKIKLUBB 1 5:39:42
13 OK TISAREN 1 5:55:47
25 KFUM ÖREBRO OK 1 6:08:40
39 HAGABY GOIF 1 6:25:41
99 ALMBY IK 1 7:10:29
147 OK TISAREN 2 7:38:59
171 HAGABY GOIF 2 7:35:05 (omstart)
177 KFUM ÖREBRO OK 2 7:42:53 (omstart)
196 GARPHYTTANS IF 8:02:42 (omstart)
205 OK MILAN 2 8:11:37 (omstart)
243 OK TYLÖSKOG 8:32:20 (omstart)
251 LAXÅ OK 8:47:48 (omstart)
275 ALMBY IK 2/ OK ALFERNA 9:33:08 (omstart)
|
|






 Foto: Jonas, Pecka och Bosse M
|