|
Sim-orintering ?!
| 2001-05-14 13:18 |
Buskul OL i Nöjespark. Tävling med Elit-koncept. Helhelg med klubben, träning på lördag, tävling och Sommarlandsbesök på söndag.
Parkorientering mitt i en nöjespark
Den 9 juni så åker ett gäng + föräldrar till Skara. Vi kommer att övernatta i ett hus nedanför Billingens sluttningar. Sjötomt, brygga och båt finnes. Vi ägnar en del av eftermiddagen åt att orientera i ett alldeles speciellt landskap som geologerna kallar kame. Detta skapades på ett begränsat område där inlandsisen låg och gnagde fram och tillbaka vilket skapade en ”yppigt” böljande kurvbild med mycket sjöar. Natt-SM 1974 gick här.
Här finns det möjlighet även för mer tävlingsorienterade KFUM:are att få sig ett rejält träningspass i en terräng där undertecknad aldrig fått ordning på vad som är upp och ner … Är ni inte trötta efter ett pass i kame-landskapet så finns alltid möjligheten att köra några backintervaller uppför Billingen. På söndag så är det dags att springa på Skara Sommarland. Det har hänt en del i detta gamla grustag som jag som junior sprang förbi ibland. Denna parkorientering är svårare än vad man kan tro. Mycket folk överallt, vatten, staket, attraktioner är svåra att läsa av i farten. I år har man en vad man kallar Extravaganza-klass där det utlovas den ”Ultimata utmaningen”. Start från hus för att inte löparna skall se framförvarande, det lär ingå simning och jag tror att de på något sätt har integrerat en del av attraktionerna i själva banan. Här krävs det ranking för att komma med då man bara tar in 25 st i dam resp herr-klass. Till bonusen med tävlingen är att entren till Sommarland ingår i tävlingsavgiften (har för mig att den är ca 200 kr annars). För mera info titta på IK Gandviks hemsida www.gandvik.just.nu.
Om ni vill göra detta till en helhelg i Skara så behöver vi ta tag i boendet då huset troligen är fullt med barn + föräldrar (=nästan 30 anmälda redan), men tält är en möjlighet och annars kan jag hjälpa till att skaffa nattlogi. Hör av er till mig med intresseanmälan för lördag. Vill ni åka till tävlingen så går givetvis det. Anmäl er på vår anmälningssida.
Magnus Nilsson
Sommarlandsmästerskapens arrangör IK Gandvik
Läs nyheten på internet: http://kfum.eddata.se/ol/?page=shownews.asp?id=105
Skrivet av:

Magnus Nilsson
|